پیمان پولی از تئوری تا عمل

1
با توجه به اهمیت و ضرورت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور، پیمان‌ پولی دوجانبه و چندجانبه توسط کارشناسان مطرح می‌گردد که به تنور داغی برای خبرگزاری‌ها مبدل شده است. در چند سطر بعدی می‌خواهیم بخش دیده نشده پیمان پولی را بیان نماییم.
اگر در دو اقتصاد ارزش افزوده واقعی وجود داشته باشد و بنا به دلایلی نتوانند از ارز رایج در جهان استفاده کنند، استفاده از ارز یکدیگر برای تسهیل تجارت فی ما بین یکی از گزینه‌ها می‌باشد. اگر این روش با قراردادی بین دو کشور همراه باشد، پیمان پولی دوجانبه نامیده می‌شود. استفاده از این روش به منظور تسهیل تجارت بین دو اقتصاد، باعث کاهش ارزش ارز رایج و کاهش ریسک می‌شود.
از سطر بالا و آنچه که در عمل نتیجه می‌شود وارد نظریه پیمان پولی می‌شویم تا ببینیم آیا نتیجه پیمان پولی در عمل همانند آنچه در تئوری بیان می‌شود، یکسان است یا خیر؟
کشور ایران در شرایط موجود با کشوری مانند چین پیمان پولی بسته است و پیمان پولی باعث تسهیل تجارت بین دو کشور ایران و چین شده است. نتیجه تسهیل تجارت این است که اجناس چینی در ایران و اجناس ایرانی در چین راحت‌تر بین مردم این دو کشور مبادله می‌شود. در ایران اجناس چینی زیاد است و با تسهیل تجارت، اجناس چینی بیشتر می‌شوند. این عمل نتیجه تسهیل تجارت از طریق پیمان پولی است. آیا تسهیل تجارت بین این دو کشور خوب است؟
تسهیل تجارت بین اقتصادی با ارزش افزوده واقعی و اقتصادی که ارزش افزوده غیر واقعی دارد، به نفع اقتصادی است که ارزش افزوده واقعی دارد.
اجناس چینی چه بنجل و چه غیر بنجل در اقتصاد ایران به هر دلیلی با قیمت کمتر به فروش می‌رسند. قیمت کمتر اجناس چینی باعث می‌شود تولیدکننده ایرانی در رقابت با تولیدکننده چینی بازی را شروع نکرده ببازد. این عمل باعث ورشکست شدن تولیدکننده‌های ایرانی می‌گردد و در نهایت باعث فلج و وابسته شدن اقتصاد کشور می‌شود.
اقتصادی که ارزش افزوده واقعی ندارد و متکی و وابسته به فروش منابع طبیعی خود باشد بازنده بازی پیمان پولی با اقتصادی می‌شود که ارزش افزوده واقعی دارد. کشور ایران زمانی می‌تواند از پیمان پولی نفع ببرد که بتواند اقتصادی با ارزش افزوده واقعی داشته باشد.
در نوشته‌های بعدی سعی بر این است که بتوان راه‌حلی را بیان و تشریح کنیم که بتوانیم از پیمان پولی نفع اقتصادی داشته باشیم.
ذکر یک نکته شاید بتواند کارساز باشد که متاسفانه در کشور ما گاهی اوقات کاری شروع می‌شود و جزئیات نتیجه اجرای سیاست مذکور دیده نمی‌شود.
منتشر شده در روزنامه تفاهم
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

محمدجواد مرادعلیان

محمدجواد مرادعلیان متولد سال 1370 هجری شمسی است که دانش‌آموخته رشته اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌باشد. ایشان همچنین مولف کتاب‌های «طلا» و «طراحی نقشه راه اقتصاد مقاومتی: رویکرد سیستمی» می‌باشند.

۱ دیدگاه

یک پاسخ قرار دهید