تعیین روز عید فطر

0
عید سعید فطر برای بسیاری از ایرانیان یکی از اعیاد مورد توجه می‌باشد. این عید به ویژه برای جمعیت مذهبی دارای اهمیت بیشتری است چرا که پس از یک ماه روزه‌داری قرار است در کنار خانواده عیدی را بگذرانند که نماد سربلندی در یک دوره یک ماهه بندگی است. دست‌نوشته حاضر به دنبال ارائه یک پیشنهاد برای علمای عظام اسلام که در ایران مسئولیت مرجعیت تقلید را به عهده دارند می‌باشد.
در چند سال اخیر مشاهده شده است که نظرات مراجع مختلف نسبت به تعیین روز عید فطر اختلاف داشته است و این موضوع باعث شده است که روز عید فطر برای افراد مختلف جامعه و حتی در موارد متعددی برای اعضای یک خانواده در دو روز مختلف قرار بگیرد! چنین رویدادی به طور کامل شیرینی عید را که بخش عمده‌ای از آن هماهنگی همه افراد خانواده و در حیطه وسیع‌تر همه افراد جامعه را طلب می‌نماید از بین می‌برد.
در روز پنجشنبه 23 اردیبهشت 1400 هجری شمسی، در ایران قابل مشاهده بود که بخشی از مردم روزه بودند، بخشی روز عید فطرشان بود و بخش دیگری نیز به اشتباه به علت عدم اطلاع‌رسانی صحیح روزه  خود را افطار کرده بودند!
سوال بدیهی این است که مگر دیدن ماه با چشم مسلح و یا غیرمسلح نظری نیست که مراجع بتوانند با یکدیگر به یک نظر واحد برسند؟ مگر مراجع نمی‌توانند ادله خود را برای یکدیگر بیان نمایند تا به یک اتفاق نظر برسند و حداقل در یک کشور روز عید فطر یک روز واحد قرار داده شود؟ مگر چنین بحثی چه مقدار از وقت گرانبهای مراجع عظام را خواهد گرفت که به شادی بیشتر مردم به ویژه جمعیت مذهبی در روز پایانی و عید ماه رمضان نمی‌ارزد؟
باید توجه کرد که نویسنده مطلب حاضر از منطقه‌ای بودن رویت هلال ماه در نظرات برخی مراجع و کشوری بودن آن در نظر برخی دیگر و همچنین این که حاکم کشور حق تعیین روز عید را برای همگان دارد یا خیر آگاه است اما با همه این اوصاف مراجع که از قضا تعدادشان خیلی هم زیاد نیست بایستی بتوانند همدیگر را برای رسیدن به نظر واحد در چنین مسئله‌ای قانع نمایند.
سازمان صدا و سیمای محترم نیز به واقع هر روز بیش از دیروز گل می‌کارد و در این مورد هم سربلند و سرافراز است! به عنوان مثال در عید فطر امسال، اتمام رمضان با این که از نظر مراجعی همانند آقای مکارم، آقای سیستانی، آقای شبیری و برخی دیگر از مراجع که از قضا مقلدان زیادی نیز در کشور دارند بر عدم رویت هلال در غروب چهارشنبه دلالت داشت، صدا و سیما به اندازه یک زیرنویس هم به نظرات آنها اشاره نکرد و پنجشنبه را صرفا براساس نظر آقای خامنه‌ای عید فطر اعلام نمود تا بسیاری از افراد سنتی که هنوز تمام رسانه آن‌ها تلویزیون است روزه خود را برخلاف نظر مرجع تقلیدشان به اشتباه در روز پنجشنبه افطار نمایند!
البته جماعت اینترنت به دست نیز با وجود اطلاع سودی نبردند و چنان که بیان شد به علت عدم اتفاق آرای مراجع بزرگوار آن طور که باید و شاید از عید فطر هماهنگ در کنار دیگر اعضای خانواده و جامعه محروم بودند.
شاید برخی افراد فکر کنند مگر مشکل مملکت این است که بنده چند پاراگراف پیرامون آن نوشته‌ام؟! در پاسخ می‌توان بیان نمود که بله، مشکلات بسیار بسیار بسیار بزرگتری وجود دارند اما این هم یکی از رویدادهای تلخ بود.

نظر شما چیست؟

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

بهنام اوجاقلو

بهنام اوجاقلو متولد سال 1370 هجری شمسی می‌باشد که فارغ التحصیل رشته برق از دانشگاه صنعتی امیرکبیر می‌باشد. وی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را به صورت پیوسته در دانشگاه امیرکبیر گذرانده است. بهنام اوجاقلو با کسب رتبه‌های برتر در مقاطع مختلف تحصیلی، توانایی خود در این حوزه را به اثبات رسانده است. وی به سایر رشته‌های علمی نیز علاقه‌مند می‌باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به اقتصاد، مدیریت و فلسفه اشاره کرد. در مجموع باید به شخصیت علمی وی احترام گذاشت چرا که از علم و دانش نمی‌هراسد ... .

یک پاسخ قرار دهید