چگونه یک استارت آپ موفق داشته باشیم؟

0
هدف از نگارش نوشته حاضر بیان برخی از مهم‌ترین روش‌ها و رویکردهای کاری به منظور موفقیت در کسب و کارهای مختلف می‌باشد.
مهم‌ترین رویکردهای پیشنهادی
1-آن چیزی را ارائه دهید که مردم می‌خواهند نه آنچه که شما می‌خواهید. به عنوان مثال شما به طرح جدیدی در زمینه تولید یک کفش ورزشی دست یافته‌اید، قصد دارید به تولید انبوه آن با بهترین مواد اولیه ممکن بپردازید. نکته بدیهی و بسیار مهم آن است که آیا تقاضایی برای محصول تولیدی شما وجود دارد یا خیر. در صورت وجود تقاضا برای محصول مربوطه، معمولا در این قبیل محصولات، وجود یک برند شناخته شده بسیار کمک کننده می‌باشد چرا که یک برند شناخته شده در صورت تولید محصولی جدید و خاص، به مراتب سریعتر و ارزانتر از سایرین می‌تواند محصول خود را به بازار معرفی نماید.
2-کنترل جریان نقدی را در اولویت قرار دهید. جریان نقدی برای شرکت به مثابه جریان گردش خون می‌باشد. به عنوان مثال اگر در زمان قراردادهای خرید و فروش اجناس مختلف، مسائل مالی گوناگون لحاظ نگردد احتمال شکست فعالیت‌ها افزایش می‌یابد. به عنوان مثالی دیگر باید نقدینگی لازم برای دوران رکود اولیه و رکودهای دوره‌ای لحاظ گردد در غیر این صورت احتمال شکست فعالیت‌ها افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که براساس داده‌های آماری، معمولا هزینه‌ها %30 بیشتر از برآورد شرکت‌های تازه تاسیس به وقوع می‌پیوندند. همچنین برآورد فروش کمتر از میزان تخمینی می‌باشد.
3-همواره به دنبال راهکارهایی باشید که هزینه‌های خود را حداقل نمایید. حداقل نمودن هزینه‌ها یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند حیات فعلی شرکت و در وهله بعدی گسترش و توسعه شرکت را تضمین نماید.
4-به صورت خیره کننده بر روی بازاریابی و فروش تمرکز کنید. در تجارت هیچ اتفاقی نمی‌افتد مگر اینکه فروش داشته باشید. بسیاری از کارآفرینان بر روی برندسازی تمرکز می‌نمایند در حالی که اگر فروش نداشته باشند، برند پایدار نخواهد ماند و در نهایت از بین خواهد رفت.
5-اندازه‌گیری و آزمون. همه چیز را اندازه‌گیری و آزمایش نمایید، شما نمی‌توانید چیزی را که اندازه آن را نمی‌دانید، تغییر دهید. شما نمی‌توانید بگویید این برنامه یا استراتژی خوب کار می‌کند یا خیر مگر اینکه صادقانه آزمایشش نمایید.
6-تخفیف ندهید، ارزش را زیاد کنید. به جای اینکه تخفیف بدهید تا محصول بفروشید، کیفیت و ارزش محصول را ارتقا دهید.
7-یک مشاور بگیرید. زمانی که شروع به راه‌اندازی یک کسب و کار می‌نمایید، یک راهنما بگیرید که تجربه زیادی داشته باشد و در مراحل اولیه کار، شما را راهنمایی و کمک نماید.
8-کاری را انجام دهید که در مورد آن تجربه و دانش دارید. اگر یک کسب و کار سودآور را شناسایی نمودید، به صورت هیجان زده به ان وارد نشوید.
9-زمانی شروع به کار کنید که اهدافتان را به خوبی مشخص کرده باشید. هدف‌گذاری و تلاش به منظور رسیدن به آن‌ها دارای فواید متعددی می‌باشد که از بررسی آن‌ها می‌گذریم.
10-در انتخاب افراد مناسب دقت نمایید. قبل از اینکه به مسیر رشد فکر نمایید، به این موضوع فکر کنید که چه چیزی به شما کمک می‌کند تا به مسیر مورد نظر خود دست یابید. کسانی را انتخاب نمایید که جسور باشند و افراد مضطرب و نگران نباشند. همچنین نمی‌توانیم در دایره لغت آن‌ها نباشد.
11-ریسک‌های خود را کاهش دهید. خطرات هم از بیرون و هم از درون، کسب و کار شما را تهدید می‌کنند. خطرات بیرونی مانند تغییر سیاست‌های دولتی، تغییر نرخ ارز و … می‌باشند. خطرات درونی مانند دزدی، کم‌کاری، وقوع خسارت ناشی از آتش‌سوزی و … می‌باشند.
12-انعطاف‌پذیری داشته باشید. پروژه‌ها، کارها و شرایط محیطی را به نحوی باید مدیریت نمایید که با تغییر عوامل محیطی، سر رشته امور از دست شما خارج نگردد.
13-به دنبال رضایت مشتریان باشید. سعی کنید که همواره محصولاتی را تولید و عرضه نمایید که مشتریان از استفاده آن‌ها لذت ببرند. همچنین به نیازها و تغییرات مورد نظر مشتریان بسیار اهمیت دهید که راضی نگه داشتن مشتریان امر مهمی می‌باشد.
رایج‌ترین اشتباهات
1-نداشتن برنامه برای کسب و کار.
2-عدم صبر در شروع فعالیت کاری.
3-انجام هزینه‌های زائد و اضافی.
4-نداشتن بیمه و عدم مشارکت در بازار مشتقه.
5-نداشتن موافقت‌نامه کتبی و شرح وظایف در بین شرکا و فعالان.
6-نداشتن برنامه برای محافظت از مالکیت مادی و معنوی فعالیت‌ها.
7-اتکا بیش از اندازه به خود.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که باید هیجانات اولیه در شروع کسب و کار جدید را کنترل نمود تا کارها با گذشت زمان بهبود یابند.
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

حسین قاسملو

حسین قاسملو متولد سال 1370 هجری شمسی می‌باشد که در مقطع کارشناسی خود، در نهایت رشته اقتصاد را برگزید و در مقطع کارشناسی ارشد نیز رشته اقتصاد را ادامه داد. کسب رتبه 3 کنکور ارشد و ورود ایشان به دانشگاه صنعتی شریف انتهای کار نبود به گونه‌ای که به عنوان یکی از بنیانگذاران شرکت‌های بمز و تاپ، هدف نهایی خود را کارآفرینی و کسب و کار ناشی از آن قرار داد. حسین قاسملو دارای سابقه چندین ساله در بازار بورس تهران می‌باشد که بدون شک در انتخاب گرایش مالی توسط ایشان بی‌تاثیر نبوده است.

یک پاسخ قرار دهید