انرژی خورشیدی؛ افق آتی تولید برق

0
دنیای امروز در حال حرکت به سمت حذف نفت می‌باشد. در بحث تولید برق از انرژی‌های مختلف، انرژی خورشیدی یکی از مهم‌ترین گزینه‌های آتی می‌باشد. اگر شرکت‌های حوزه آی‌تی در دو دهه قبل فعالیت خود را آغاز نمودند و پس از چند سال حوزه مذکور بسیار فراگیر شد، در حال حاضر نیز شرکت‌های فعال در حوزه انرژی خورشیدی به احتمال زیاد دارای سرنوشت مشابهی خواهند بود.
مدتی است که سلول‌های خورشیدی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند اما هنوز بازده بالایی‌ ندارند. بیشترین بازده به دست آمده در سال ۲۰۱۴ میلادی در حدود %44.7 بوده است در حالی که بیشتر این سلول‌ها دارای کارایی کمتری می‌باشند.
به منظور بهبود این سلول‌ها جای کار بسیاری وجود دارد و بدون شک هنوز در ابتدای راه می‌باشیم. بسیاری از متخصصان حوزه انرژی مانند پروفسور دیوید میلز که موسس شرکت «Ausra Inc» می‌باشند بر این باورند که انرژی خورشیدی در آینده‌ای نزدیک توانایی رقابت با سوخت‌های فسیلی را به دست خواهد آورد.
در مصاحبه‌ای که با یکی از دانشمندان آمریکایی صورت گرفته است‌ وی درباره انرژی خورشیدی چنین می‌‌گوید:
«با وضع قوانین مالیاتی همچون مکانیزم قیمت‌گذاری کربن، در آینده‌ای نزدیک هیچ دلیلی‌ بر قابل رقابت نبودن انرژی خورشیدی با سوخت‌های فسیلی از لحاظ اقتصادی وجود ندارد.»
بسیاری از تکنولوژی‌ها توانایی تاثیرگذاری بر این حوزه را دارا می‌باشند. به عنوان مثال نانوساختارها، سلول‌های خورشیدی با قابلیت عبور نور، سلول‌های خورشیدی با سطح اسپری شده و رایانه‌های پیشرفته پیش‌بینی‌ وضع آب و هوا برخی از مهم‌ترین مباحث می‌باشند.
به مرور زمان با کاهش قیمت تمام شده می‌‌توان تصور نمود که مردم این سلول‌های خورشیدی را بر روی خانه‌های خود نصب خواهند نمود و در زمینه تامین انرژی مستقل خواهند شد …
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

حماد محقق اردبیلی

حماد محقق اردبیلی فارغ التحصیل رشته برق می‌باشد که مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را به ترتیب در دانشگاه‌های شهید بهشتی و سمنان گذرانده است. وی دارای تجربه کاری در حوزه‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود می‌باشد که کار بر روی سیستم‌های قدرت مهم‌ترین بخش رزومه کاری ایشان می‌باشد. حماد محقق علاقه قابل توجهی به مباحث مرتبط با کسب و کار و کارآفرینی دارد که شاید خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف و سایر دارایی‌ها از علاقه وی به مباحث مذکور نشات گرفته باشد.

یک پاسخ قرار دهید