تحلیل وضعیت نقدینگی تا انتهای سال ۱۴۰۰

0
با روی کار آمدن دولت سیزدهم و مشخص شدن تیم اقتصادی، یکی از مهمترین سوالاتی که نزد فعالان اقتصادی مطرح است، وضعیت آینده نقدینگی می‌باشد. برخی تحلیلگران معتقدند که احتمالا با مدیریت جدید توسط دولت جدید، اوضاع نقدینگی رو به بهبودی خواهد گذاشت.
واقعیت امر آن است که بررسی‌ها نشان می‌دهد:
🔹اولا معضل نقدینگی در وهله نخست ناشی از ساختار معیوب سیستم بانکی است که خلق بی‌رویه نقدینگی را سرلوحه کار خود قرار داده و برای مقاصد سوداگری اقدام به خلق نقدینگی میکند. اصلاح ساختار مذکور، موضوعی نیست که بتوان آن را در کوتاه مدت (حداقل تا پایان سال ۱۴۰۰) انتظار داشت.
🔹ثانیا وضعیت کلان اقتصاد کشور نیز طی شش ماه باقیمانده تا انتهای سال، تغییری با گذشته نخواهد کرد و در این میان معضل کسری بودجه نیز به سهم خود بر وضعیت نقدینگی موثر خواهد بود.
🔹ثالثا آرایش تیم اقتصادی دولت و فقدان جایگاه برجسته اعضا نزد فعالان اقتصادی و اقتصاددانان و عدم تجربه اجرایی حداقلی نشان می‌دهد که شاید نتوان اعمال اصلاحات عمیق ساختاری و بهبود وضعیت پایدار در اقتصاد را انتظار داشت.
💠برآیند عوامل مذکور نشان می‌دهد که نقدینگی همچنان راه خود را همچون گذشته طی خواهد کرد و برآوردها گویای این واقعیت است که رقم نقدینگی از مرز ۴۶۰۰ هزار میلیارد تومان در انتهای سال عبور خواهد کرد.
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

Avatar

حسین میرزایی یک اقتصاددان جوان است که مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه شهید بهشتی گذرانده است. شاید مهارت متمایز ایشان در حوزه تدریس ‌باشد که در دوره‌های مختلف، تدریس دروس گوناگون را تجربه نموده‌اند. حسین میرزایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی فعالیت داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به فعالیت در بورس اوراق بهادار تهران و شعب بیمه ایران اشاره نمود. ایشان همچنین کارشناس ارزیابی طرح‌های اقتصادی در مطالعات گوناگون بوده‌اند که یک شاخه تخصصی می‌باشد. آقای میرزایی به احتمال زیاد یکی از اساتید آینده کشور خواهند بود که به تبع آن می‌توان مناصب مختلف را برای ایشان پیش‌بینی نمود!

یک پاسخ قرار دهید