از گفتگوی تمدن‌ها تا صلح هرمز

0
بدیهی است که تکرار سناریوهای مشابه گفتگوی تمدن‌ها با استقبال غربی‌ها مواجه نمی‌شود چرا که با نزدیکی ایران و غرب نه تنها دستاورد خاصی ایجاد نمی‌گردد بلکه ایدئولوژی جمهوری اسلامی نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال همانند دوره آقای خاتمی نیازی نیست که ترویج گرایشات غربی در بین ایرانی‌ها در دستور کار قرار گیرد. در حقیقت غربی‌ها با نزدیکی به ایرانی‌ها  توانستند به سادگی انواع و اقسام تفکرات لیبرالی را در بین ایرانی‌ها ترویج نمایند. در حال حاضر با نزدیکی به آقای روحانی، تفکرات باز بسیاری از ایرانی‌ها را تا کجا تهییج نمایند؟
برای بنده جالب است که غربی‌ها برای هر حرکت خود برنامه دارند در حالی که دوراندیشی متفکران عالم عموما دارای دستاورد خاصی نمی‌باشد. پس از روی کار آمدن آقای ترامپ چه قدر با برنامه عرصه سیاست را هالیوودی نمودند. آمریکایی‌ها به احتمال زیاد یک جنگ غرورانگیز هم خواهند داشت اما زمان و مکان آن نمی‌تواند به سادگی تعیین گردد. در چنین دورانی بهتر است موضوعاتی همچون صلح هرمز در دستور کار قرار گیرند. همچنین بهتر است رجز خواندن کمتر شود.
در دوره آقای خاتمی، بحث گفتگوی تمدن‌ها چه قدر هدف‌دار مورد استقبال قرار گرفت در حالی که تلاش مجدد ایران توسط آقای روحانی برای تکرار نزدیکی به اروپا نه تنها با واکنش خاصی مواجه نمی‌شود بلکه تقابل با ایران نیز در دستور کار قرار گرفته است! نکته جالب اینجاست که غربی‌ها چند قدم جلوتر گام برمی‌دارند و در عین حال بهتر از ایرانی‌ها بازی با روزگار را آموخته‌اند!
در حال حاضر اوضاع داخلی ایران بسیار آشفته می‌باشد که تکرار سخنان کلیشه‌ای نتیجه خاصی نخواهد داشت. در روزگاری که می‌توان از زندگی لذت برد، بهتر است کمی بی‌تفاوت بودن تمرین گردد!
به یاد دارم که با یکی از بزرگان بر سر گران کردن گندم و نان اختلاف سلیقه داشتم و نارضایتی و احیانا ناآرامی ناشی از گرانی مذکور را مورد تاکید قرار می‌دادم و در کمال خام بودن، پیامدهای داستان مورد بحث را بیان می‌نمودم در حالی که طرف مقابل به ابعاد مختلف موضوع اشراف داشت. شاید پرحرفی است اما به راستی نمی‌توان آزادسازی قیمت گندم و آرد را برای همیشه از دستور کار خارج نمود؟
قیمت سوخت و نان دو بحث استراتژیک در ایران امروز می‌باشند. از نظر بنده، افزایش قیمت سوخت و یا نان تا انتهای دولت آقای روحانی می‌تواند به یک موضوع جالب ختم شود اما بدیهی است که هر نکته‌ای نمی‌تواند لزوما محقق گردد چرا که عوامل متعددی در شکل‌گیری موضوعات مختلف نقش دارند.
در حال حاضر شرایط کشور به گونه‌ای است که نمی‌توان همه درهای بسته را تنها با یک کلید باز نمود. گاهی اوقات کمی خلاقیت می‌تواند راهگشا باشد. به عنوان مثال موج‌سواری با رویدادهای گوناگون کلیشه‌ای شده است. به عنوان مثالی دیگر رونق بچه‌گانه و کاملا حبابی بورس تهران در نهایت دستاورد خاصی نخواهد داشت. همچنین کاهش قیمت دلار به زیر 10 هزار تومان می‌تواند سیگنال خرید بنده را بار دیگر تکرار نماید چرا که به احتمال زیاد کنترل مذکور با دوام نخواهد بود!
از نظر بنده، به عنوان مثال یکی از نیازهای کاملا حیاتی کشور، آزادسازی برخی مناطق می‌باشد که بهتر است به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرند چرا که حداقل نیمی از جامعه امروز دارای تفکرات باز می‌باشند.
در پایان، طرح داستان صلح هرمز کاملا عقلانی می‌باشد. به همین دلیل بهتر است مورد حمایت قرار گیرد. به دست آوردن هر چیزی می‌تواند به وسیله روش خاصی امکانپذیر گردد. بحث نفوذ منطقه‌ای ایران می‌تواند با چند حرکت به طور کامل محو گردد. بنابراین بهتر است همانند استعمارگران رفتار نگردد.
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

امیر بهلولی

امیر بهلولی که نام کامل ایشان «امیر بهلولی دیزگاه» می‌باشد؛ یک شهروند ایرانی است که مهم‌ترین هدفش ایجاد اعتبار می‌باشد تا به وسیله آن دغدغه‌های مختلف خودش، کشورش و احیانا سایر کشورها را حل نماید. امیر بهلولی مولف 3 کتاب «طلا»، «تورم یا حباب تورمی؟» و «گفته‌ها و ناگفته‌های بورس ایران ...» می‌باشد که هر کدام رویه متفاوتی را طی نموده‌اند. کتاب نوشتن به زبان فارسی به هیچ وجه خوشایند نیست و بدیهی است که امیر بهلولی نیز این موضوع را درک کرده است. در حال حاضر شرایط کشور به شکلی است که نویسندگان کتب مختلف شاید تنها برای سرگرمی و احیانا کسب اعتبار به نوشتن می‌پردازند. نکته جالب اینجاست که روند چاپ کتاب در ایران در حال حرکت به سمتی است که ناشران نه تنها پولی بابت چاپ کتاب به نویسندگان پرداخت نکنند بلکه هزینه‌های چاپ کتاب را نیز از آن‌ها دریافت کنند! بها و ارزشی که مردم به کتاب می‌دهند نیز بسیار عجیب شده است به گونه‌ای که کتاب نوشتن را با موتورهای جستجو مرتبط می‌دانند و در نهایت کلید چاپ کتاب‌های گوناگون را فضای مجازی می‌دانند! با توجه به مطالب گفته شده، امیر بهلولی اولویت اصلی خود در موضوع چاپ کتاب را بر پایه تالیف کتاب به زبان انگلیسی و چاپ آن در خارج از ایران قرار داده است. نویسنده مذکور اعتقاد دارد که به اندازه کافی درباره اقتصاد ایران سخن گفته است و این موضوع در نوشته‌های وی واضح و مبرهن می‌باشد. بنابراین ایشان قصد دارند که از تکرار مطالب مختلف در حوزه اقتصاد ایران پرهیز نمایند و تنها در صورت ضرورت مطلبی را ذکر نمایند.

یک پاسخ قرار دهید