مهم‌ترین دغذغه‌های اقتصادی دولت دوازدهم

0
در نوشته حاضر کمی درباره شرایط فعلی کشور بحث می‌گردد تا درک مسائل مختلف آسان‌تر صورت گیرد.

شرایط نابسامان بانک‌ها

اقتصاد ایران بانک‌محور است و به همین دلیل شرایط نابسامان بانک‌ها یک معضل قابل توجه می‌باشد. بانک‌های ما کفایت سرمایه ندارند و با بی‌تدبیری مدیران خود و همچنین دولتمردان دچار بدهی و ضرردهی شده‌اند و نحوه برخورد با این موضوع قابل تامل می‌باشد. به عنوان مثال اگر بانک مرکزی بخواهد خسارت‌های بانک‌ها را جبران نماید، نتیجه این رویکرد؛ افزایش نقدینگی و تورم ناشی از آن می‌باشد.

افزایش سه برابری نقدینگی

نقدینگی در دولت یازدهم با افزایش سه برابری مواجه شده است که اگر با رشد تولید همراه بود، نگرانی خاصی وجود نداشت اما موضوع اینجاست که اثرات تورمی این نقدینگی به صورت مصنوعی کنترل شده است و دیر یا زود اثرات تورمی آن مشخص خواهد شد.

افزایش مخارج دولت در کنار کاهش قیمت نفت

مخارج دولت به صورت سالیانه افزایش می‌یابند. به عنوان مثال حقوق و دستمزد کارکنان دولت به صورت سالیانه افزایش می‌یابد. این موضوع به تنهایی یک تهدید جدی به منظور پایداری نرخ تورم فعلی می‌باشد.

سیل بیکاران و عدم وجود راهکار مشخص

در حال حاضر تقریبا هیچ راه حلی به منظور پاسخگویی به نیاز فعلی در حوزه مذکور وجود ندارد.

تامین مسکن

به ظاهر بیان می‌شود که با مازاد مسکن مواجهیم در حالی که این مازاد عمدتا مربوط به خانه‌ها و واحدهای لوکس می‌باشد.
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

حسین قاسملو

حسین قاسملو متولد سال 1370 هجری شمسی می‌باشد که در مقطع کارشناسی خود، در نهایت رشته اقتصاد را برگزید و در مقطع کارشناسی ارشد نیز رشته اقتصاد را ادامه داد. کسب رتبه 3 کنکور ارشد و ورود ایشان به دانشگاه صنعتی شریف انتهای کار نبود به گونه‌ای که به عنوان یکی از بنیانگذاران شرکت‌های بمز و تاپ، هدف نهایی خود را کارآفرینی و کسب و کار ناشی از آن قرار داد. حسین قاسملو دارای سابقه چندین ساله در بازار بورس تهران می‌باشد که بدون شک در انتخاب گرایش مالی توسط ایشان بی‌تاثیر نبوده است.

یک پاسخ قرار دهید