جوخه سیر و سرکه!

0
زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی و بین‌المللی دنیای امروز به شکل حیرت‌انگیزی فاقد قواعد و ساختارهای قابل تحسین و عرب‌سوسمار است گرچه ریز ریز انگشتری نگاه گیرند که شاید این هم حکمت دارد هزار هزار به رسم آینه و شمعدان دانه دانه فال قهوه عمه‌جان! در حقیقت گر عینک بهر دوخت و دوز عمه‌جان نمره گشته است زار زار؛ تبریک است هزار هزار چرا که عمری سیر و سرکه محض رضا رضای تیر چه باشد بهر تیرچه بس که حنا حنا نساخته است تحفه یک در هزار چه رسد به فردوس دلربا و کهربا! شاید همین است که هست صلوات باشد بهر نازسفرگان یک عینک چه کار گرچه زود فلان فلان بگیرند ز سیاهی یک خط نگهدار پیر و کلنگ …
تمام‌مزه است که دیکشنری‌های مشهور زبان انگلیسی در دنیای مدرن و پیشرفته چند گیسو نگاه دارای یک رویکرد ثابت و مشخص به ویژه در بحث تلفظ نمی‌باشند چرا که به قول یک نفس‌بانوی استرالیایی؛ هیچ هیچ نباید گوش گرفت به آنان که مرغابی نیستند شب ز شب یا بهر تنهایی صبح به صبح تا پیوسته خدا خدا گویند رنگ است این طلا طلای سرور چه کار بس که قدم قدم شرف شرف گوید حیف نان!
بدیهی است که بخش غالب زبان انگلیسی لغت (Word) است در حالی که پراکندگی معانی و تلفظ‌های گوناگون لغات به هیچ وجه مزه ندارد گرچه بفرمایند این هم جای آن همه نگاه نگاه! همچنین تفاوت تلفظ‌ها صرفا آمریکایی و بریتانیایی نمی‌باشند. به عنوان مثال دیکشنری گوگل ترنسلیت (Google Translate) و لانگمن (Longman)  در برخی لغات دارای تفاوت تلفظ در یک لهجه مشخص می‌باشند! حال استاد بنده خدا بهر قضاوت یک زار دیگر علیک باید بسازند تا این هم ز رسم آن خدا نیامرز راز راز گوید نگاه ای ارابه‌جان!
به عنوان نمونه لغت «Asparagus» که یک در هزار هزار دارای یک معنی مشخص به شرح «مارچوبه» است در دو قتلگاه گوگل ترنسلیت (Google Translate) و دیکشتری کمبریج (Cambridge Dictionary) دارای تلفظ آس‌پِ‌رِ‌گِ‌س با فونتیک «əˈsper.ə.ɡəs» در لهجه آمریکایی می‌باشد و در قتلگاه انصاف باشد نگاه نباید گفت حرام دارای تلفظ آس‌پَ‌رِگِ‌س با فونتیک «əˈspærəɡəs» در لهجه آمریکایی می‌باشد در حالی که آ اول نیز از نوع اِ اما با ویرگول است که به لطف تلفظ همواره آ در آواشمار حرف به حرف «ə» جناب کمبریج؛ یقین حاصل گشت که ظاهرا این حرف فونتیکی تقریبا در تمام موارد اِ تلفظ می‌گردد مگر آن که اول کلمه همانند لغت «Above» نانوشته حرز خدعه گرفته باشد ناز ناز!
جالب است که زبان عربی بسیار مستحکم و با قاعده پایه‌گذاری شده است که این موضوع نمی‌تواند خالی از اعجاز باشد ای خسته لاک انگشت پیش چشم کارتن کارتن دستمال زار تا دست آخر مرغابی گویی جز خاک به سر و آب ز تن چه کار داشته‌ای خط به خط ای شاگرد اول سر به سر!
یکی از نکات مهم زبان عربی تخصصی و ساختارمحور بودن لغات است که حداقل در زبان فارسی چنین مبنایی تا این حد دقیق وجود ندارد. به عبارت بهتر لغت X در زبان عربی دارای یک معنی مشخص و تخصصی است در حالی که زبان انگلیسی به ندرت به دنبال تخصصی نمودن لغات رفته است که زبان فارسی نیز تا حدودی به این معضل دچار است. در حقیقت حجم انبوهی از لغات انگلیسی در یک مفهوم مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالی که ساختار زبان عربی به هیچ وجه اینگونه پایه‌گذاری نشده است …
از نظر بنده بایستی به وسیله یک یا چند دیکشنری مرجع و امپراتوری رسانه‌ای رنگ همین است که هست تغییر نماید. یکی از ساده‌ترین رویکردها؛ تخصصی نمودن لغات است. به عبارت بهتر دایره معانی بیشمار هر لغت می‌توانند در چند دسته کلی طبقه‌بندی شوند و مترادف‌ها حذف یا با حالت مترادف در آغوش معنی اصلی قرار گیرند.
می‌توان گوگل ترنسلیت (Google Translate) را به عنوان مرجع یادگیری زبان مورد تاکید قرار داد تا به مرور بزرگترین و معتبرترین مرجع زبان‌آموزی شکل گیرد. شرکت گوگل مدت‌هاست خدمات متعددی را به صورت رایگان ارائه می‌نماید و هر چه هست صرفا شیپور نیست بهر طبل توخالی این بهر آن! بنابراین نمی‌توان عدم تحمیل انواع و اقسام هزینه‌های مادی و معنوی را صرفا جاسوسی، مهنذسی افکار و یا … تعبیر نمود چرا که همه و همه می‌توانستند در بستر تحمیلی آوار شوند همین است که هست!
الگوی پیشنهادی بهر گوگل ترنسلیت (Google Translate) می‌تواند در قالب کلی مثال‌ها و نکته‌های زیرکانه منت شوند تا ریز و درشت نخ نخ بگویند زود زود! سنگ و شیشه جناب شیرشاه می‌توانند بر روی ابرها چشم عقاب گویند عینک چه کار در حالی که قماش چند هنوز نمی‌دانند آسمان بهر زمین رضا رضا هلاک سازد باران ناز ناز!
در مجموعه نفیس مکتب‌خانه قصر سلیمان بهتر است هر لغت با حرف اول بزرگ و عموپسند با یک، دو یا اجبار یک در میلیون؛ سه معنی بُلد (Bold) و یا سایز بزرگ‌تر در آغوش مترادف‌های مناسب و کاربردی همراه با فونتیک واضح و اصلاح شده گوگل حکاکی گردد تا نسخه‌ای باشد بهر آزمون آن کنیز طلا طلا که باز گوید مرغابی باش ز رسم دستمال‌هزار و حمام‌هزار؟! در قالب چند مثال درس امروز تمام می‌گردد گرچه بعید است جز طلا طلا حواس به چیز دیگر ناز گفته باشند این جوخه دریادلان!

شکار گیسوطلا!

  • لغت «Candy» دارای معنی اصلی «آب‌نبات» است که همانند لغت اصلی به صورت بُلد (Bold) و یا سایز بزرگ‌تر حکاکی می‌گردد و عکس هم داشته باشد بهتر است بهر دست دست آن مرغابی چه کار! زیر معنی اول، معنی دوم به صورت عادی و احیانا سایز کوچک‌تر می‌آید با طلانگار «آب‌نباتی کردن، شیرین کردن و … (حالت مصدر)». حال فونتیک لغت که به شرح «ˈkandē» است در فونتیک اَ ابداع گوگل به واسطه شباهت ظاهری به فونتیک اِ حذف می‌گردد و به جای آن از همان علامت «æ» استفاده می‌گردد.
نکته: علائم فونتیکی گوگل حداقل در آواهای «اَ و آ» به حالت رایج تغییر شکل می‌دهند و به ترتیب با علامت‌های «æ» و «ʌ» نگارش می‌شوند.
نکته: برخی علائم فونتیکی گوگل در آواهایی همچون «چ» و «ش» با علائم «CH» و «SH» نگارش می‌شوند که قابل تقدیر می‌باشند اما فونتیک گوگل در موارد بیشماری اشتباه شک گرفته است بهر بوسه ناز! به عنوان نمونه لغت «Structure» با فونتیک اشتباه به رسم قدیم گفته است نگاه و ز رسم خود باخته است بهر ناقوس چرا چرا!
  • لغت «Port» دارای دو معنی اصلی به ترتیب «بندر» و «درگاه (ورودی)» است و یک معنی فرعی هم با عنوان «یک نوع شراب قوی و کارساز» در زیر دو معنی اصلی با همان رسم که پتک گشت نگارش می‌گردد در حالی که سایر معانی بدون تعارف سه نقطه تعریف می‌شوند و هر کس خودش خواهد می‌تواند وای وای ببیند چه است این بساط ماهی و کوسه هزارنقطه! در آخر فونتیک لغت نیز «pôrt» حکاکی می‌گردد.
نکته: اگر یک لغت دارای دو یا سه معنی اصلی است بایستی دو یا سه عکس پیرامون معانی مختلف آن بارگذاری شوند که به صورت پرده بعدی خودکار تعریف شده باشند.
  • لغت «Anniversary» تنها با یک معنی «سالگرد (آشنایی، ازدواج، سوگواری و …)» مرور می‌گردد که بدون جراحی با فونتیک «ˌanəˈvərs(ə)rē» قابل ردیابی است گرچه امید هم نباید گرفت بهر کار کار قماش رئیس کجا کجا؟!

پرواز دنیا چه کار!

  • لغت «Eagle» دارای معنی اصلی «عقاب» و فونتیک «ˈēɡəl» می‌باشد.
نکته: یکی از مهمترین نقدها پیرامون علائم فونتیکی زبان انگلیسی؛ عدم نگارش تک تک آواهای شنیداری است که دست و زبان کبری و غیر باید گفت خاموش تا چند تحفه بگیرم گوش گرچه شنیدن چه باشد بهر دیدن ای بیهوش! در حقیقت بیشمار لغت وجود دارند که دارای آوای شنیداری می‌باشند اما فاقد علامت فونتیکی هستند که این موضوع یک ضعف بزرگ در بحث نقص علائم فونتیکی زبان انگلیسی می‌باشد. به عنوان نمونه لغت «Truce» می‌تواند تُ‌روس تلفظ شود تا احتمالا آن شرندیده بگوید توروس ای لقمه سرپریده! به عنوان نمونه دیگر لغت «Beetle» همانند ایگِل بایستی افزودنی علامت اِ را لمس می‌کرد گرچه سوسک جز عقاب که خواهد بهر یادگارنویسی!
  • لغت «Fever» دارای معنی اصلی «تب» و معنی فرعی «تب‌دار کردن (حالت مصدر)» است و فونتیک نیز «ˈfēvər» می‌باشد.
  • لغت «Why» به معنای «چرا (برای چه)» دارای فونتیک «…» می‌باشد.
نکته: در موارد بیشمار می‌توان انواع و اقسام تناقض‌ها و اشتباهات را در ترجمه‌های لغات زبان انگلیسی به زبان‌های دیگر مشاهده نمود اما تعاریف انگلیسی به انگلیسی قشنگ نیستند گر تابلو شوند که این همه سرگرمی هیچ نباشند جز درد پیچ نگاه! به عنوان نمونه لغت «Why» تنها دارای یک معنی می‌باشد اما سه تعریف جداگانه انگلیسی به خود می‌بیند که حالت‌های مختلف یک کلمه هستند! از نظر بنده یک تعریف و سه مثال بهترین گزینه پیشنهادی بهر نگاه نگاه آن سرکه چرا قابل پیگیری است …

فردوس شاه بیتا!

  • لغت «Lettuce» به معنای «کاهو» با فونتیک «ˈledəs» قابل ردیابی است.
  • لغت «Cabbage» به معنای «کلم» است که دارای فونتیک اصلاح نشده «ˈkabij» می‌باشد.
  • لغت «Carrot» به معنای «هویج» است که دارای فونتیک «ˈkerət» است.
نکته: عکس‌ها بهتر است همانند فروشگاه‌های اینترنتی دسته‌بندی شوند و برچسب مربوطه خود راهنما باشد بهر هویج و کلم و شلغم تا گوشت گردن شکسته و کیلو کیلو دنبه جیغ نسازند به رسم آوای انتظار! در مثال‌های فوق می‌توان از برچسب «Vegetables» استفاده نمود تا چند روز اول همان خورده شود که عمری بهر آن در و دیوار یادگاری می‌نوشت!
در پایان چند نکته کنکوری ایراد می‌گردد تا روزنامه بگیرید بهر رویای شاید نگاه نگاه! این قبیل نکات نمی‌توانند رایگان ریخته شوند پیش چشم چند گرگ و پلنگ ز رسم زاری آن همه پیر و کلنگ! پس بهر تبلیغات چند نکته مرور می‌گردد و غیر کلاس خصوصی نخواهد هیچ جز گونی گونی دلار بی‌زبان!
نکته ستاره‌دار: جناب گوگل بهتر است اتاق فرماندهی را با اتاق درماندگی تعویض نمایند تا آرام آرام این همه کنیز و سیاه کتک زار گیرند که دیگر نباشیم اسیر هنر و باز هم هنر که امان گرفته است ز اصحاب کتک! پس اول لینک گوگل ترنسلیت آمریکایی با آدرس «–.us» رونمایی می‌گردد و ریز جایگزین گوگل ترنسلیت بریتانیای کبیر با آدرس «–.uk» می‌گردد و در عین حال بهر قصه عقاب و شیر فلان که هیچ، بهر جمعیت و سیطره انگلیسی آمریکایی؛ اول گوگل ترنسلیت آمریکایی در کلیه مرورگرها پدیدار می‌گردد و دوم گوگل ترنسلیت بریتانیایی تا شر بگیرند خود دانیم چه تمساحی است رگ به رگ اما هنوز ندانسته است چیست آخرین مهره راز تا هزار هزار پرستو که هیچ، دانه دانه عجوزه گوید رضا رضا بس که نداند مومیایی چیست به رسم نگاه نگاه!
نکته ستاره‌دار: بحث فعل‌ها در زبان انگلیسی خودش اعجاز دارد اما در دیکشنری بهتر است نوع درست و رایج مورد تاکید قرار گیرد و در عین حال از حالت مصدر در پس آیه تطهیر رونمایی گردد! به عنوان مثال لغات «Dance, Come & Go» بهتر است به صورت «برقص (رقصیدن)، بیا (آمدن) و برو (رفتن)» معنا شوند و تدریس حالت مصدر تازه بعد عمری زنگوله نگردد ز تابوت یک فلک بیامرز …
نکته ستاره‌دار: اصطلاحات رایج و حفظی هر لغت بهتر است به تعداد مورد نیاز جاگذاری شوند. به عنوان نمونه در مورد لغت «Come» می‌توان «Come on» را اولین اصطلاح رایج جاگذاری کرد که به معنای «بیا دیگه (زود باش)» می‌باشد.
نکته ستاره‌دار: گوگل ترنسلیت (Gooogle Translate) در بحث ترجمه جملات بهتر است از مدل صحیح نوشتاری هر زبان استفاده نماید اما در بحث تدریس زبان بهتر است از مدل زبان‌آموزی در آغوش مدل صحیح نوشتاری استفاده نماید. به عنوان نمونه در لغت «Salt» می‌توان جمله امری «Add a pitch of salt» را با لحن درست و واضح به شکل «اضافه کن/اضافه کنید یک پیمانه نمک (یک پیمانه نمک اضافه کنید)» تدریس نمود تا دو روز نشده نگویند حرف ما عمری کبود و سیاه می‌فهمد چیست و شما مبارک همان که طبق طبق به یادش گویید بفرما بفرما!
نکته ستاره‌دار: یکی دیگر از دشواری‌های زبان انگلیسی بحث املاست که به هر دلیلی با کیلو کیلو رنگ و لعاب آن خدا نیامرز وصلت نموده است گرچه خود گفته بود هیچ نخواهم جز چند نفس تفتیش سرنیاز! شاید بد نباشد که حروف تکراری کنار هم به وسیله ریزخط تاکید شوند بهر هوش و حواس یادبود ماندگاری‌ها! به عنوان نمونه لغت «Aggressive» می‌تواند به صورت «Aggressive» حکاکی گردد.
نکته ستاره‌دار: در بحث ترجمه تخصصی لغات بهتر است ذره‌بین دست گرفته شود تا هیچ و پوچ دو روز نگذشته نگردد آوای چک‌نیاز پدر بهر چرا چرا نگفتی هیچ هیچ؟! به عنوان نمونه لغت «Sage» دارای دو معنی اصلی «گل مریم» و «دانا، حکیم، با تدبیر و … (حکمت)» است در حالی که لغت «Wise» دارای معنی اصلی «عاقل، خردمند، فکور، حسابگر و … (عقل تجربی)» است.
نکته ستاره‌دار: بستر گوگل چیزی فراتر از چند سلام سلام در محضر نگاه خام خام است در حالی که تلسکوپ فلان هم کار نیاید وقتی که هنر ذره باشد بهر مزه! ای دلبندان گر خواهید روز و شب مزه مزه نباید صبح و شام بفرمایید ذره ذره تا ریز سپاس سپاس گویند بهر ترنم مزه مزه! تازه ندانستید که این همه مزه مزه مکتب‌خانه کم دارد تا ریز و درشت گویند درس درس امان ندهد ز ما بس که عمو تیر و نیزه کاشته است ز رسم عدو!
در نهایت انصاف نیست که از فضای رایگان، زیبا و امیرپسند گوگل ترنسلیت (Google Translate) قدردانی و تمام‌بوسه نگردد گرچه بوسه بهر جوخه نباید گفت تمام تا روز خدا خدا بگویند چرا نبودیم بفرما بفرما در محضر یک محرم‌تمام …

نسبت عمو انصاف نباشد بهر جمشید ***** گرچه عمو نیز دردانه است بهر خورشید

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

امیر بهلولی

امیر بهلولی که نام کامل ایشان «امیر بهلولی دیزگاه» می‌باشد؛ یک شهروند ایرانی است که مهم‌ترین هدفش ایجاد اعتبار می‌باشد تا به وسیله آن دغدغه‌های مختلف خودش، کشورش و احیانا سایر کشورها را حل نماید. امیر بهلولی مولف 3 کتاب «طلا»، «تورم یا حباب تورمی؟» و «گفته‌ها و ناگفته‌های بورس ایران ...» می‌باشد که هر کدام رویه متفاوتی را طی نموده‌اند. کتاب نوشتن به زبان فارسی به هیچ وجه خوشایند نیست و بدیهی است که امیر بهلولی نیز این موضوع را درک کرده است. در حال حاضر شرایط کشور به شکلی است که نویسندگان کتب مختلف شاید تنها برای سرگرمی و احیانا کسب اعتبار به نوشتن می‌پردازند. نکته جالب اینجاست که روند چاپ کتاب در ایران در حال حرکت به سمتی است که ناشران نه تنها پولی بابت چاپ کتاب به نویسندگان پرداخت نکنند بلکه هزینه‌های چاپ کتاب را نیز از آن‌ها دریافت کنند! بها و ارزشی که مردم به کتاب می‌دهند نیز بسیار عجیب شده است به گونه‌ای که کتاب نوشتن را با موتورهای جستجو مرتبط می‌دانند و در نهایت کلید چاپ کتاب‌های گوناگون را فضای مجازی می‌دانند! با توجه به مطالب گفته شده، امیر بهلولی اولویت اصلی خود در موضوع چاپ کتاب را بر پایه تالیف کتاب به زبان انگلیسی و چاپ آن در خارج از ایران قرار داده است. نویسنده مذکور اعتقاد دارد که به اندازه کافی درباره اقتصاد ایران سخن گفته است و این موضوع در نوشته‌های وی واضح و مبرهن می‌باشد. بنابراین ایشان قصد دارند که از تکرار مطالب مختلف در حوزه اقتصاد ایران پرهیز نمایند و تنها در صورت ضرورت مطلبی را ذکر نمایند.

دیدگاه بسته شده است