تلالو بورس در روزهای آفتابی!

0
بازی با بازارهای مختلف همانند بازی با آتش است که در نهایت دود آن به چشم خود می‌رود. بدیهی است که بزرگترهای زرنگ بازی را از قبل برده باشند. به همین دلیل بیان استدلال‌هایی همچون نقدینگی‌سوزی و مدیریت بازار به طور کامل زیر سوال می‌باشند چرا که افراد دارای رانت و سرمایه همواره سود می‌نمایند و افراد عادی روزی خود را در آسمان‌ها جستجو می‌نمایند!
باتلاق جایی است که هر چه قدر بیشتر تلاش نمایی، بیشتر به درون آن فرو خواهی رفت. در دوره‌ای که نمی‌توان همانند گذشته از درآمدهای نفتی استفاده نمود و شرایط کشور نیز به طور کامل تاریخی می‌باشد، بازی با نقدینگی و درآمدزایی به وسیله آن در دستور کار قرار گرفته است که از نظر بنده، اجرای چنین رویکردی تنها در بازار ارز قابل قبول می‌باشد. لازم به ذکر است که بازی با بازار ارز نیز بایستی پس از سهمیه‌بندی کالاها و خدمات گوناگون در دستور کار قرار گیرد تا آه و نفرین مستکبران عالم همه چیز را تحت تاثیر قرار ندهد.
بازارهای مالی می‌توانند به عنوان یک اهرم در توسعه کشور محسوب شوند اما پس از چند دهه حمایت از اقتصاد ربوی، حمایت از بازارهای مالی نیز بسیار خاص و تاریخی در دستور کار قرار گرفت. به عبارت دیگر اصلاح ساختار اقتصادی کشور به اندازه‌ای آسمانی مورد تاکید قرار گرفت که فرشتگان دو عالم نیز شکوه نمودند.
سبز نمودن تابلو بازارهای مختلف کار حیرت‌انگیزی نمی‌باشد چرا که ریال و در کنار آن تقریبا همه چیز در دست حکومت است و تسخیر بازارهای هدف کار دشواری نمی‌باشد. قرمز نمودن بازارهای مختلف نیز می‌تواند کمی دشوار باشد اما شنا کردن در هوای آفتابی طاقت‌فرسا نیست!
در کشورهای جهان سوم نمی‌توان سطح انتظار را بالا نگه داشت. به عنوان مثال اختلال در هسته معاملاتی بازار لزوما یک مشکل نمی‌باشد چرا که در صورت نیاز می‌توان از این فرصت به نحو مطلوب استفاده نمود!
امام علی (ع) هر که بوده‌اند برخی خصوصیاتشان متمایز بوده است. به عنوان مثال حکمت بالای ایشان قابل انکار نمی‌باشد. توصیه کردن به دقت و توجه نسبت به دست افراد موفق در مباحث مالی تامل برانگیز می‌باشد. در اقتصاد کلان بهتر است دست بزرگترها مورد ارزیابی قرار گیرد تا شاید طعم آش بیش از این آسمانی نگردد!
در بورس اوراق بهادار تهران می‌توان به صورت کاملا عادلانه همه چیز را متبرک نمود و در عین حال به خلق حماسه‌ها امید داشت. شاید قصه گفتن‌های پیوسته آزاردهنده شده باشد اما چگونه می‌توان از تزریق هزاران میلیارد تومان پول به بازار بورس سخن نگفت و از نقدینگی‌سوزی حمایت نمود.
در بخش آتی بورس کالا داستان فراتر از این حرف‌هاست. می‌توان با چند میلیارد تومان پول به صورت روزانه میلیاردها تومان درآمدزایی نمود و در عین حال چپ و راست دلالان و سفته‌بازان را لگدمال نمود تا یاد بگیرند که شیطنت لزوما با مزه نیست!
در حال حاضر به سادگی می‌توان ریز معاملات بخش آتی بورس کالا ایران را در تمام رسانه‌های جهان منتشر نمود چرا که از هر دری وارد شوی با دست خالی از در دیگر خارج خواهی شد! قابل باور نیست که صفر کردن سرمایه‌ها در این بازار تا چه حد بدون پشتوانه در دستور کار قرار می‌گیرد.
تحلیل بازار واقعی که مال ما نیست اما تحلیل موارد مورد عنایت بزرگان نیز بدون هیچ تعهدی نقض می‌گردد. بخش آتی بورس کالا به دلایلی همچون دوطرفه بودن بازار و وجود اهرم در معاملات با بورس اوراق بهادار تهران تفاوت دارد. به عنوان مثال در این بازار می‌توان بدون هیچ دلیلی 4 روز متوالی بازار را برخلاف انتظارات بر روی صف خرید یا صف فروش قفل نمود تا سرمایه حاضرین صفر گردد! پس از صفر شدن سرمایه‌های بادآورده می‌توان به تماشای تلویزیون مشغول شد و اندر کمالات بزرگان همیشه در صحنه ماسک نزدن را حق‌الناس ارزیابی نمود!
در مجموع با توجه به شرایط فعلی بازارهای مالی ایران نمی‌توان راه حل عادلانه‌ای پیشنهاد نمود اما زمستان نیز همیشگی نیست …
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

امیر بهلولی

امیر بهلولی که نام کامل ایشان «امیر بهلولی دیزگاه» می‌باشد؛ یک شهروند ایرانی است که مهم‌ترین هدفش ایجاد اعتبار می‌باشد تا به وسیله آن دغدغه‌های مختلف خودش، کشورش و احیانا سایر کشورها را حل نماید. امیر بهلولی مولف 3 کتاب «طلا»، «تورم یا حباب تورمی؟» و «گفته‌ها و ناگفته‌های بورس ایران ...» می‌باشد که هر کدام رویه متفاوتی را طی نموده‌اند. کتاب نوشتن به زبان فارسی به هیچ وجه خوشایند نیست و بدیهی است که امیر بهلولی نیز این موضوع را درک کرده است. در حال حاضر شرایط کشور به شکلی است که نویسندگان کتب مختلف شاید تنها برای سرگرمی و احیانا کسب اعتبار به نوشتن می‌پردازند. نکته جالب اینجاست که روند چاپ کتاب در ایران در حال حرکت به سمتی است که ناشران نه تنها پولی بابت چاپ کتاب به نویسندگان پرداخت نکنند بلکه هزینه‌های چاپ کتاب را نیز از آن‌ها دریافت کنند! بها و ارزشی که مردم به کتاب می‌دهند نیز بسیار عجیب شده است به گونه‌ای که کتاب نوشتن را با موتورهای جستجو مرتبط می‌دانند و در نهایت کلید چاپ کتاب‌های گوناگون را فضای مجازی می‌دانند! با توجه به مطالب گفته شده، امیر بهلولی اولویت اصلی خود در موضوع چاپ کتاب را بر پایه تالیف کتاب به زبان انگلیسی و چاپ آن در خارج از ایران قرار داده است. نویسنده مذکور اعتقاد دارد که به اندازه کافی درباره اقتصاد ایران سخن گفته است و این موضوع در نوشته‌های وی واضح و مبرهن می‌باشد. بنابراین ایشان قصد دارند که از تکرار مطالب مختلف در حوزه اقتصاد ایران پرهیز نمایند و تنها در صورت ضرورت مطلبی را ذکر نمایند.

یک پاسخ قرار دهید