اندر خم و ابروی محمود حجتی!

0
محمود حجتی یکی از باهوش‌ترین تصمیم‌گیرندگان جمهوری اسلامی است که ادعای خاصی ندارد! هنر مدیریت یکی از مهارت‌هایی است که نمی‌توان در هر مدیری مشاهده نمود اما آقای حجتی به خوبی این مهارت را آموخته است. استفاده از عقل یکی از گزینه‌هایی است که هر کس می‌تواند از درخشش آن بهره گیرد اما بسیاری از افراد درخشش این نعمت بزرگ را نادیده می‌گیرند.
محمود حجتی می‌توانست بودجه چند هزار میلیاردی طلب نماید و تنها هزینه کردن را هنر خود بداند! یکی از ویژگی‌های متمایز این فرد، بازی حیرت‌انگیز با ابزارهای در دسترس می‌باشد. موج‌سواری بر قیمت‌ها می‌تواند تا چه حد قابل تحسین صورت گیرد. به عنوان مثال تحسین برانگیز است که تولید محصولات کشاورزی ایران متناسب با شرایط موجود در هر دوره در سطح بالایی صورت گرفته است. به عبارت دیگر آقا محمود با دست خالی توسعه پایدار را مورد تاکید قرار می‌دهد.
نحوه مدیریت وزیر باهوش وزارت جهاد کشاورزی باعث تحسین چندباره عملکردش توسط پیر ایام شد در حالی که آشنایی خاصی با حیطه کاری ایشان ندارم …
آقای حجتی هم می‌توانست طرحی را ارائه نماید و در عین حال بودجه وزارتخانه خود را سه برابر نماید در حالی که خروجی خاصی برای طرح خود در نظر نگرفته باشد!
رفت و آمد مدیران نالایق یکی از ویژگی‌های کشورهای جهان سوم می‌باشد در حالی که اصلاح امور نمی‌تواند به دست هر شخصی صورت گیرد. در کشورهای پیشرفته افراد توانمند برای جایگاه‌های حساس انتخاب می‌شوند اما در کشورهای جهان سوم، مسائل دیگری سرنوشت افراد را تعیین می‌نمایند.
بنده دلایل بخشی از تصمیمات آقای حجتی را دیر یا زود متوجه شدم اما به منظور کمک به بهبود شرایط موجود چند موضوع را بررسی می‌نمایم که به شرح زیر می‌باشند:
  • صادرات غیرنفتی کشور در دوره افزایش چند برابری ارزش هر دلار نسبت به ریال به شدت افزایش یافت در حالی که تیم وزارت جهاد کشاورزی نیز از این موضوع آگاهی داشتند. با افزایش صادرات و کاهش عرضه در داخل کشور، قیمت بسیاری از کالاها با افزایش مواجه شد. در چنین شرایطی شاید منصفانه نبود که تنها تولیدکنندگان مورد توجه قرار گیرند. به عنوان مثال بزرگان می‌دانستند که بهانه شرکت‌های رب‌سازی به منظور افزایش قیمت تنها یک پوشش می‌باشد اما افزایش تولید و افزایش صادرات را به مصرف‌کنندگان ترجیح دادند. شرایط ایران امروز به گونه‌ای نیست که بتوان به فرضیه انباشت سرمایه سیمون کوزنتس امید داشت و با خیال آسوده بهترین گزینه تلخ را انتخاب نمود چرا که انباشت سرمایه امروز عموما یا به تجملگرایی سوق پیدا می‌نماید یا از کشور خارج می‌گردد! به همین دلیل توجه به تعادل به عقل نزدیک‌تر است.
  • واردات محصولات کشاورزی در دوره آقای حجتی به شکل درستی مدیریت شده است اما بهتر است در بازار کمبود ایجاد نگردد. به عنوان مثال در حال حاضر کاهش قیمت برنج‌های هندی به صورت تدریجی در حال انجام می‌باشد که بدون شک سیاست قابل دفاعی است اما گاهی اوقات کمبود ایجاد می‌گردد در حالی که بار جدید در انبارهای شرکت‌ها موجود است و بار کسبه نیز تمام شده است!
در مجموع آقای حجتی یکی از افراد توانمند و شاخص می‌باشد. بنابراین بهتر است قضاوت پیرامون هر کس با نیروی عقل صورت گیرد …
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

امیر بهلولی

امیر بهلولی که نام کامل ایشان «امیر بهلولی دیزگاه» می‌باشد؛ یک شهروند ایرانی است که مهم‌ترین هدفش ایجاد اعتبار می‌باشد تا به وسیله آن دغدغه‌های مختلف خودش، کشورش و احیانا سایر کشورها را حل نماید. امیر بهلولی مولف 3 کتاب «طلا»، «تورم یا حباب تورمی؟» و «گفته‌ها و ناگفته‌های بورس ایران ...» می‌باشد که هر کدام رویه متفاوتی را طی نموده‌اند. کتاب نوشتن به زبان فارسی به هیچ وجه خوشایند نیست و بدیهی است که امیر بهلولی نیز این موضوع را درک کرده است. در حال حاضر شرایط کشور به شکلی است که نویسندگان کتب مختلف شاید تنها برای سرگرمی و احیانا کسب اعتبار به نوشتن می‌پردازند. نکته جالب اینجاست که روند چاپ کتاب در ایران در حال حرکت به سمتی است که ناشران نه تنها پولی بابت چاپ کتاب به نویسندگان پرداخت نکنند بلکه هزینه‌های چاپ کتاب را نیز از آن‌ها دریافت کنند! بها و ارزشی که مردم به کتاب می‌دهند نیز بسیار عجیب شده است به گونه‌ای که کتاب نوشتن را با موتورهای جستجو مرتبط می‌دانند و در نهایت کلید چاپ کتاب‌های گوناگون را فضای مجازی می‌دانند! با توجه به مطالب گفته شده، امیر بهلولی اولویت اصلی خود در موضوع چاپ کتاب را بر پایه تالیف کتاب به زبان انگلیسی و چاپ آن در خارج از ایران قرار داده است. نویسنده مذکور اعتقاد دارد که به اندازه کافی درباره اقتصاد ایران سخن گفته است و این موضوع در نوشته‌های وی واضح و مبرهن می‌باشد. بنابراین ایشان قصد دارند که از تکرار مطالب مختلف در حوزه اقتصاد ایران پرهیز نمایند و تنها در صورت ضرورت مطلبی را ذکر نمایند.

یک پاسخ قرار دهید