بانک‌ها عامل اصلی بحران‌های اقتصادی

0
هدف از نگارش این مختصر نوشته، بررسی تاثیر بانک‌ها در بروز بحران‌های اقتصادی می‌باشد.
در حال حاضر بانک‌ها به دلیل نقش واسطه‌گری خود به بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند. منابع مالی و وجوه بانک‌ها به گونه‌ای مدیریت می‌گردد که زمینه برای فساد، رانت و … ایجاد می‌شود. آمارها حاکی از آن است که از مجموع نقدینگی، تنها دو ده‌هزارم از آن در دست مردم می‌باشد و بقیه آن در نظام بانکی در گردش است.
با نگاهی گذرا به بحران‌های اقتصادی، ردپای بانک‌ها قابل مشاهده می‌باشد و این موضوع بدون شک به دلیل تملک بخش اعظمی از وجوه توسط بانک‌ها می‌باشد. بنابراین بانک‌ها به دلیل وجود تقریبا تمام نقدینگی در آن‌ها، تاثیرگذارترین بنگاه‌ها در اقتصاد می‌باشند.
اگر در بانک‌ها فساد و رانت وجود داشته باشد و در عین حال این موضوع برای مشتریان محرز گردد، زمینه برای خروج نقدینگی از بانک‌ها و ایجاد بحران اقتصادی مهیا می‌شود چرا که نقدینگی در دست موجب بروز تورم افسار گسیخته و برابر با حد میزان نقدینگی خواهد بود که این موضوع به معنی نابودی اقتصاد می‌باشد …
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

محمودرضا سیاحتی

محمودرضا سیاحتی متولد سال 1372 هجری شمسی می‌باشد که مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد به ترتیب در دانشگاه‌های شهید بهشتی و تهران گذرانده است. وی دارای تسلط نسبی بر زبان‌های انگلیسی و عربی می‌باشد که بدون شک دانستن زبان انگلیسی، توانمندی مهم و راهگشایی برای وی محسوب می‌شود. محمودرضا سیاحتی از انجام کارهای مختلف در طول زندگی خود نهراسید به گونه‌ای که از تدریس موضوعات مختلف تا خرده‌فروشی گیاهان دارویی را تجربه نمود. وی همچنین دارای آشنایی با برق ساختمان می‌باشد که مدرک آن را نیز از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت نموده است.

یک پاسخ قرار دهید