انواع مراسم‌ قبل و بعد از عروسی

0
چایی دمکشون: می‌توان گفت این همان خواستگاری ساده ماقبل تاریخ است با این تفاوت که در این مراسم آقای داماد بعد از دم کردن چایی، یک چایی دیشلمه برای عروس‌خانم و خانواده مکرمه‌اش می‌آورد و قبل از اینکه چایی را به عروس‌خانم تعارف کند آن را روی خودش می‌ریزد تا همچنان سنت‌ها حفظ شود!
ملاقه زنون: در این مراسم داماد مجبور است صد بار جمله “کلاغه با ملاقه با کمال علاقه زد تو سر اون الاغه که یه پاشم چلاقه” را جلوی خانواده عروس تکرار کند و به ازای هر غلط، خانواده عروس می‌بایست با ملاقه‌هایی که در دست دارند بر سر و صورت داماد بکوبند!
خاله زنکون: این مراسم که بدون حضور داماد برگزار می‌شود و یک محفل کاملا زنانه است، جهت تجزیه و تحلیل و بررسی مراسمی که می‌بایست انجام شود، صورت می‌گیرد. این مراسم براساس مراسم قبلی دوستان و آشنایان و با احتساب تورم و نمودارهای فلاکت، به صورت مکتوب در اختیار داماد قرار می‌گیرد!
گلابتون: این کلمه مخفف عبارت “گلاب به روتون” است! در این مراسم داماد مجبور است با برداشتن یک عدد آفتابه و یک تی، دستشویی خانه پدرخانم آینده‌اش را برق بیاندازد و سپس با یک شیشه گلاب عطرآگین نماید!
بنداندازون: در این مراسم عروس‌خانم جهت گرفتن ابرو و اصلاح صورت به آرایشگاه منتقل می‌گردد و هنگامی که آرایشگران مشغول گرفتن ابرو و اصلاح صورت او هستند، همزمان داماد در مقابل دیدگان عروس شروع به بندبازی می‌نماید و آن قدر این کار را ادامه می‌دهد تا کار آرایشگران تمام شود. بعد از اتمام کار، آقای داماد بعد از پرداخت هزینه‌های این مراسم اولین سکته ناقص خود را تجربه می‌کند!
مِش مِشیون: در این مراسم عروس‌خانم این بار جهت مِش کردن موهایش به آرایشگاه منتقل می‌گردد و داماد جهت گرفتن وام به منظور پرداخت خرج و مخارج فوق الذکر به بانک مراجعه کرده و هنگامی که با عدم پرداخت وام مواجه می شود سکته ناقص دوم را هم می‌زند!
پول خرج‌ کنون: این مراسم یکی از شیرین‌ترین بخش‌های مراسم برای عروس‌خانم محسوب می‌شود و بدین شکل صورت می‌گیرد که داماد جهت خرید عروسی بالاخره پس از دریافت یک وام هنگفت، به کمک عروس‌خانم و خانواده محترمش آن را ظرف کمتر از 24 ساعت در بازار خرج می‌کنند تا به اقتصاد و رونق بازار مملکتش کمک نماید و این وسط یک ثوابی هم ببرد! در این میان عروس‌خانم نیز جهت همیاری و خیررسانی بیشتر به بازاریان عزیز از جان مایه می‌گذارد و تا می‌تواند از اجناس منقول و غیرمنقول، ضروری و غیرضروری می‌خرد تا برای چند سال آینده‌اش ذخیره ارزی و مَرَضی داشته باشد!
کباب خورون: در این مراسم به ازای هر ده نفر یک گوسفند نذر کرده و بعد از قربانی کردن گوسفندان مذکور، تمام اعضاء و جوارح آن را کباب کرده و می‌خورند!
عقد خونون: در این مراسم بعد از خرید لوازم اولیه، ثانویه، … و آخریه، یک سفره حداقل 12 متری پهن می‌کنند و تمام لوازم خریداری شده از قبیل آینه شمعدون حداقل نقره، کیک 14 طبقه به نیت 14 معصوم، کندوی عسل با محتویات داخلیش، تخم شترمرغ ترجیحا 3 زرده برای ترکاندن چشم حسودان بعد از مراسم، کله قند هم قد عروس و داماد، نان سنگک لواش بربری تافتون و باگت در رنگ‌ها و طعم‌های مختلف، گردو، بادام، فندق، پسته و … یک گونی، اسپند رنگی جهت کور کردن تمام حضار داخلی و خارجی یک فرغون و … را روی آن می‌چینند. سپس عروس و داماد جهت انجام مراسم عقد خونون سر سفره می‌نشینند. برای گرفتن بله از عروس‌خانم، داماد مجبور است سند منگوله‌دار یا زنگوله‌دار خانه‌ای، زمینی، ماشینی، چیزی را به عنوان زیر و رو لفظی به عروس‌خانم بدهد تا وسط آن همه مهمان حفظ آبرو کند! بعد از دادن زیر و رو لفظی عاقد در حضور حدود هزار شاهد از عروس و داماد تا می‌تواند امضاء می‌گیرد تا بعدا نتوانند زیرش بزنند! بعد از اینکه کار از کار گذشت شاهدان این پیوند میمون برای حفظ آبرو تا می‌توانند زنگوله و منگوله‌های طلا روی سر و صورت و دست و پای عروس‌خانم آویزان می‌کنند!
چشم درآرون: در این مراسم که به جهیزیه نشون هم معروف است، خانواده عروس برای در آوردن چشم فک و فامیل‌ داماد و حتی خویشاوندان خودشان به شیوه سالن‌های مُد جهیزیه را جلوی چشمان ورقلمبیده حضار رژه می‌برند!
حنابندون: این مراسم معمولا برای دختران و پسران جوان و ناکام مانده برگزار می‌شود که البته سایر اقشار که هنوز دلشان جوان است نیز در آن شرکت می‌کنند. در این مراسم داماد یک تراول حداقل پنجاه هزار تومانی از جیب مبارکش در می‌آورد و به دست عروس‌خانم می‌دهد. سپس عروس‌خانم به میزان دلخواه داخلش حنا ریخته و بعد از مچاله کردن، آن را به طرف جمعیت علاقه‌مند و سینه‌چاک پرتاب می‌کند! در این میان دختران و پسران مذکور بدون در نظر گرفتن مسائل شرعی روی هم می‌پرند تا ارمغان عروس و داماد را بگیرند. در این میان به علت رعایت نکردن مسائل اخلاقی، توأمان بخت چند نفر باز می‌شود! توصیه می‌شود افراد زیر 18 سال (در این دور و زمانه باید گفت زیر 8 سال!) و کسانی که دارای ناراحتی قلبی هستند در این مراسم شرکت نکنند.
عروسی کنون: این مراسم شامل چندین و چند مراسم می‌شود که از جمله آن می‌توان به مراسم کف‌زنون، پاکوبون، رقص‌کنون و قِرکمرون اشاره کرد. در این مراسم اگر اسمارتیزهای مخصوص مصرف شود به غیر از موارد گفته شده حرکات غیرقابل نگارش نیز ممکن است اتفاق بیفتد!
حدقه برون: نام  قدیم این مراسم پاتختی است. در این مراسم تمام کسانی که در مراسم فوق الذکر شرکت کرده‌اند و تا می‌توانستند تناول نموده‌اند دعوت می‌شوند تا جهت جبران قسمتی از چیزهایی که تناول کرده‌اند دست در جیب مبارک کرده و هدیه‌ای برای عروس و داماد تهیه کنند. نکته مهم در این مراسم این است که برای بالا بردن کیفیت کالاهای آورده شده تنها خانم‌ها حق حضور در این مراسم را دارند تا بتوانند در یک جمع کاملا رقابتی با هدیه‌های خود چشم سایر فک و فامیل و دوست و آشنا را از حدقه در بیاورند!
مهریه خورون: این مراسم معمولا فردای شب عروسی انجام می‌گیرد. در این مراسم عروس‌خانم جهت وصول مهریه خود، آن روی سگش را به آقای داماد نشان می‌دهد!
کفش اندازون: این مراسم هنگامی رخ می‌دهد که داماد مورد نظر جهت پرداخت مهریه در مراسم مهریه‌ خورون اقدامی نکرده باشد! در این مراسم عروس‌خانم قبل از عروسی بیست جفت کفش پاشنه بلندی که در سایز‌های مختلف برای این مراسم تهیه کرده بود را جهت اجرای مراسم به سمت داماد پرت می‌کند. این بیست جفت برای این منظور است که در صورت خطای دید زیاد عروس‌خانم، حداقل یکی از این پاشنه‌ها به فرق سر آقای داماد اصابت کند!
چمدون برون: بعد از مراسم کفش اندازون آقای داماد برای جلوگیری از صدمات بیشتر چمدان خود را بسته و با یک جفت لباس زیر خانه را ترک می‌کند!
طلاق کشون: بعد از مراسم چمدون برون، مراسم طلاق کشون توسط عروس‌خانم جهت وصول مهریه و ضبط اموال منقول و غیرمنقول داماد ( البته اگر تا آن موقع چیزی برایش مانده باشد!) و خلاص شدن از یک زندگی فلاکت‌بار یک روزه، مورد اجرا قرار می‌گیرد!
خاک تو سرون: این مراسم برخلاف سایر مراسم‌ها فقط و فقط به داماد مرتبط است. در این مراسم داماد از انواع خاک‌های موجود یک کیلو تهیه کرده و بعد از مختلط کردن آنها، یکه و تنها سر به بیابان می‌گذارد و با خاک‌های مخلوط شده دوش می‌گیرد!
تشییع کنون: بعد از برگزاری تمام مراسم‌ها فوق به علت سکته‌های متوالی و صدمات مالی، جسمی و روحی که به داماد وارد شده است، جسد آقای داماد جهت تشییع جنازه به بهشت زهرا انتقال یافته و در قطعه فلک‌زدگان به خاک سپرده می‌شود!
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

فرهاد ناجی

فرهاد ناجی متولد سال 1362 هجری شمسی است که یکی از طنزنویسان فعال کشور می‌باشد. ایشان در جشنواره‌های مختلف طنزپردازی رتبه‌های برتر را کسب نموده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به کسب رتبه اول در هفتمین جشنواره سراسری طنز مکتوب اشاره کرد. فرهاد ناجی مولف چند کتاب در حوزه طنز می‌باشد که عبارتند از: یادداشت‌های یک افسر وظیفه، عاقل‌ترین دیوانه، پیشنهادات اینجانب و گوسفندها به بهشت نمی‌روند. یکی از نکات قابل نقد در موسسات فرهنگی ما بحث حق التالیف و حق التحریر می‌باشد که در حال حاضر نه تنها دستمزدی به نویسندگان پرداخت نمی‌گردد بلکه دریافت پول در ازا چاپ دست‌نوشته‌ها به یک گزینه تبدیل شده است. زمانی که یک نویسنده نتواند ساده‌ترین نیازهای مادی خود را تامین نماید، تداوم روند قبلی نمی‌تواند فرهیخته بسازد! آقای فرهاد ناجی دارای تحصیلات آکادمیک در رشته پول‌ساز و کاربردی کامپیوتر و آی‌تی می‌باشد تا بتواند به سادگی سخن بگوید!

یک پاسخ قرار دهید