حساب سپرده با ذخیره کامل

0
در بانکداری متعارف، بانک‌ها یک سبد از دارایی‌های مختلف ایجاد می‌نمایند. در این سبد، سپرده‌های جاری، قرض‌الحسنه، پس‌انداز و … وجود دارند. بانک‌ها براساس مجموعه این سبد اقدام به خلق پول می‌نمایند. اگر بانک به هر دلیلی همانند بحران نکول (عدم بازپرداخت بدهی توسط وام‌گیرندگان) دچار کمبود نقدینگی شود، این بحران به کل سبد سرایت می‌کند. در حقیقت هم سپرده‌گذار جاری متضرر می‌شود و هم سپرده‌گذار سرمایه‌گذاری.
در نظام ذخیره کامل، کل سپرده‌های جاری نزد بانک مرکزی سپرده می‌شوند (اصطلاحا ذخیره قانونی صد در صد) و بدین ترتیب در صورت بروز بحران برای یک بانک تجاری، اثری بر روی سپرده‌های جاری ایجاد نمی‌شود و بدین ترتیب سرایت بحران به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

محمودرضا سیاحتی

محمودرضا سیاحتی متولد سال 1372 هجری شمسی می‌باشد که مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد به ترتیب در دانشگاه‌های شهید بهشتی و تهران گذرانده است. وی دارای تسلط نسبی بر زبان‌های انگلیسی و عربی می‌باشد که بدون شک دانستن زبان انگلیسی، توانمندی مهم و راهگشایی برای وی محسوب می‌شود. محمودرضا سیاحتی از انجام کارهای مختلف در طول زندگی خود نهراسید به گونه‌ای که از تدریس موضوعات مختلف تا خرده‌فروشی گیاهان دارویی را تجربه نمود. وی همچنین دارای آشنایی با برق ساختمان می‌باشد که مدرک آن را نیز از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت نموده است.

یک پاسخ قرار دهید