تفاوت تجهیز منابع در بانکداری اسلامی و ربوی

0
همواره این سوال مطرح است که چگونه در یک بانک اسلامی سود ثابت به سپرده‌ها پرداخت می‌گردد. در نظام متعارف مبتنی بر قرض تکلیف مشخص است اما در نظام بدون ربا، تجهیز منابع تحت عقد وکالت و به صورت علی‌الحساب پرداخت می‌گردد.
دو نکته بحث برانگیز در اینجا وجود دارد؛ اول این که بانک‌های اسلامی جهت انگیزه‌بخشی به سپرده‌گذار عموما سودهای علی‌الحساب بالایی را در نظر می‌گیرند که این موضوع منجر به غیرواقعی شدن فعالیت بانک و همچنین منجر به ریسک (نقدینگی) می‌شود. دوم این که در عقد وکالت، وکیل (در اینجا بانک) فعالیت خود را انجام می‌دهد و قرار نیست حتما به موکل خود سود پرداخت نماید بلکه در صورت زیان نیز اگر کوتاهی نکرده باشد، ضامن نبوده و در هر دو صورت حق‌الوکاله خود را دریافت می‌نماید در حالی که در نظام بانکداری اسلامی کنونی چنین نیست.
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

محمودرضا سیاحتی

محمودرضا سیاحتی متولد سال 1372 هجری شمسی می‌باشد که مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد به ترتیب در دانشگاه‌های شهید بهشتی و تهران گذرانده است. وی دارای تسلط نسبی بر زبان‌های انگلیسی و عربی می‌باشد که بدون شک دانستن زبان انگلیسی، توانمندی مهم و راهگشایی برای وی محسوب می‌شود. محمودرضا سیاحتی از انجام کارهای مختلف در طول زندگی خود نهراسید به گونه‌ای که از تدریس موضوعات مختلف تا خرده‌فروشی گیاهان دارویی را تجربه نمود. وی همچنین دارای آشنایی با برق ساختمان می‌باشد که مدرک آن را نیز از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت نموده است.

یک پاسخ قرار دهید