چرایی افزایش قیمت در بخش مسکن

0
املاک و مستغلات در ایران امروز به عنوان دارایی‌های امن و ارزش‌آفرین شناخته می‌شوند در حالی که در یک اقتصاد توسعه‌یافته چنین موضوعی لزوما قابل مشاهده نمی‌باشد. بدیهی است که اگر نقدینگی متناسب با نیاز جامعه افزایش پیدا می‌کرد شاید دارایی‌های مذکور همانند کشورهای پیشرفته حالت سرمایه‌ای خود را از دست می‌دادند و رونق بخشیدن به بخش مسکن به وسیله مکانیزم‌های دیگری غیر از افزایش قیمت مسکن در دستور کار قرار می‌گرفت.
افزایش قیمت اخیر در بخش مسکن احتمالا به صورت عمدی و از پیش تعیین شده انجام گرفته است که مهم‌ترین دلایل این رویکرد عبارتند از:
  • ایجاد رونق در بخش مسکن که قریب به 200 صنعت را با خود همراه می‌نماید و به تبع آن ایجاد اشتغالزایی قابل توجه.
  • دمیدن روح تازه در نظام بانکی.
  • هدایت نقدینگی سرگردان به بخش املاک و مستغلات که به دلایل متعددی همچون دریافت مالیات‌های گوناگون و تخصیص بخشی از نقدینگی هدایت شده به بخش تولیدی مسکن نسبت به حرکت نقدینگی به سمت ارز و سکه به مراتب بهتر است.
بنده در کتاب «تورم یا حباب تورمی؟» درباره بسیاری از صنایع کشور حداقل چند خطی صحبت نمودم اما شاید مطرح نمودن بحث کاهش قیمت مغازه کمی تامل برانگیز باشد که در این کتاب مطرح شده است. با توجه به شرایط فعلی کشور می‌توان انتظار داشت که در نهایت قیمت مغازه برخلاف تصور بسیاری از کسبه با کاهش محسوسی مواجه شود.
درباره قیمت مسکن نیز می‌توان گفت که در حالت عادی قیمت مسکن بیش از کشش بازار افزایش نخواهد یافت. به همین دلیل می‌توان بهترین زمان فروش دارایی‌های مذکور را دوره فعلی دانست …
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

امیر بهلولی

امیر بهلولی که نام کامل ایشان «امیر بهلولی دیزگاه» می‌باشد؛ یک شهروند ایرانی است که مهم‌ترین هدفش ایجاد اعتبار می‌باشد تا به وسیله آن دغدغه‌های مختلف خودش، کشورش و احیانا سایر کشورها را حل نماید. امیر بهلولی مولف 3 کتاب «طلا»، «تورم یا حباب تورمی؟» و «گفته‌ها و ناگفته‌های بورس ایران ...» می‌باشد که هر کدام رویه متفاوتی را طی نموده‌اند. کتاب نوشتن به زبان فارسی به هیچ وجه خوشایند نیست و بدیهی است که امیر بهلولی نیز این موضوع را درک کرده است. در حال حاضر شرایط کشور به شکلی است که نویسندگان کتب مختلف شاید تنها برای سرگرمی و احیانا کسب اعتبار به نوشتن می‌پردازند. نکته جالب اینجاست که روند چاپ کتاب در ایران در حال حرکت به سمتی است که ناشران نه تنها پولی بابت چاپ کتاب به نویسندگان پرداخت نکنند بلکه هزینه‌های چاپ کتاب را نیز از آن‌ها دریافت کنند! بها و ارزشی که مردم به کتاب می‌دهند نیز بسیار عجیب شده است به گونه‌ای که کتاب نوشتن را با موتورهای جستجو مرتبط می‌دانند و در نهایت کلید چاپ کتاب‌های گوناگون را فضای مجازی می‌دانند! با توجه به مطالب گفته شده، امیر بهلولی اولویت اصلی خود در موضوع چاپ کتاب را بر پایه تالیف کتاب به زبان انگلیسی و چاپ آن در خارج از ایران قرار داده است. نویسنده مذکور اعتقاد دارد که به اندازه کافی درباره اقتصاد ایران سخن گفته است و این موضوع در نوشته‌های وی واضح و مبرهن می‌باشد. بنابراین ایشان قصد دارند که از تکرار مطالب مختلف در حوزه اقتصاد ایران پرهیز نمایند و تنها در صورت ضرورت مطلبی را ذکر نمایند.

یک پاسخ قرار دهید