تمدن امروز ایران!

0
تدبیر لزوما دردناک نیست چرا که کنار آمدن و پنبه پنبه کردن امور قابل رضایت است! توجه به سمبل‌های روشنفکری و تمدن ایران امروز می‌تواند کلید فهم بسیاری از تفکرات حاکم باشد.
کلید تدبیر عبارت است از لبخند زدن و عدم درگیری به منظور بهبود سطح کمی و کیفی فعالیت‌های گوناگون! اساسا زمانی که می‌توان با چند لبخند از مسائل مختلف عبور نمود دیگر نیازی نیست که پیوسته بحث کردن و درگیر شدن تجربه گردد!
در حال حاضر ساختار فرهنگی کشور در ابعاد مختلف قابل ارزیابی است. به عنوان مثال تقویت نقش زنان در مشاغل مختلف و تاکید بر آزادی‌های مشروع به شکل خردمندانه‌ای با اقبال مواجه می‌گردد در حالی که افزایش حضور خانم‌ها در سطح جامعه بسیار مخاطره‌آمیز می‌باشد چرا که یک مدل افسارگسیخته؛ بقایای بافت فرهنگی خانواده‌محور را رشته رشته می‌نماید!
یک مسئول تنها با مواضع خود می‌تواند سرنوشت یک ملت را تغییر دهد در حالی که توجه به این قبیل موضوعات نیازمند یک بستر علوم انسانی قدرتمند می‌باشد. به عبارت دیگر فضای حوزه علوم انسانی کشور در اغلب موارد کلیشه‌ای و ترجمه‌محور است چرا که عملا تولید محتوای خاصی در این حوزه صورت نمی‌گیرد.
به عنوان نمونه به سادگی می‌توان انواع و اقسام جملات و کلیدواژه‌های اقتصادی را برای بارها و بارها در بخش‌های مختلف مشاهده نمود در حالی که ساده‌ترین رویکردها مورد تاکید قرار نمی‌گیرند. در مباحث جامعه‌شناسی و روانشناسی نیز تقریبا همه چیز به وضوح قابل مشاهده می‌باشد در حالی که شمارش پیمانه‌ها امکانپذیر نیست! بحث حضور بیشتر خانم‌ها در سطح جامعه به هیچ وجه یک رویداد مبارک نمی‌باشد و در عین حال تبعات چنین رویکردهایی با گذشت زمان بیشتر مشخص می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به کم‌رنگ شدن روابط زناشویی، کاهش چشمگیر سطح بهره‌وری در فعالیت‌های مختلف، فروپاشی بنیان خانواده، افزایش آمار جرم و جنایت و افزایش خروج سرمایه‌ها اشاره نمود.
تدبیرنویسی به وسیله انبوهی از رسانه‌های تحت کنترل عملا فضای نظریه‌پردازی و ایده‌پردازی را به طور کامل محو می‌نماید در حالی که رسانه‌ها لزوما به منظور کنترل جامعه خلق نشده‌اند!
در مباحث اقتصادی، اوضاع بحرانزده فعلی نتیجه تدبیرهای دولت‌های گوناگون می‌باشد که ریل‌های اقتصاد ایران را با نهایت دوراندیشی جاگذاری نموده‌اند! در مباحث سیاسی، بن‌بست جالبی در پیش روی کشور قرار دارد که توجه به دلایل به وجود آمدن آن، وقت تلف کردن است چرا که بهانه‌تراشی یکی از ابزارهای شطرنج سیاست می‌باشد! در مباحث اجتماعی، امکانات رسانه‌ای کشور به شکل همه‌جانبه‌ای در اختیار یک عده محدود قرار گرفته است تا به صورت شبانه‌روزی برای مردم قصه‌های هزار و یک شب تعریف نمایند و در عین حال مشقت‌های بیشمار کارهایشان را شماره نمایند!
گاهی اوقات بهتر است به جای انجام اقدامات بدون نتیجه، حداقل مواظب بود که هنجارفرستان در یک گروه مشخص خلاصه نشوند که آحاد مختلف جامعه در پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی، حضور مداوم و همیشگی افرادی را مشاهده نمایند که در عمل نه تنها خروجی خاصی برای سایرین ندارند بلکه ریشه بسیاری از مشکلات و معضلات فعلی می‌باشند …
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

امیر بهلولی

امیر بهلولی که نام کامل ایشان «امیر بهلولی دیزگاه» می‌باشد؛ یک شهروند ایرانی است که مهم‌ترین هدفش ایجاد اعتبار می‌باشد تا به وسیله آن دغدغه‌های مختلف خودش، کشورش و احیانا سایر کشورها را حل نماید. امیر بهلولی مولف 3 کتاب «طلا»، «تورم یا حباب تورمی؟» و «گفته‌ها و ناگفته‌های بورس ایران ...» می‌باشد که هر کدام رویه متفاوتی را طی نموده‌اند. کتاب نوشتن به زبان فارسی به هیچ وجه خوشایند نیست و بدیهی است که امیر بهلولی نیز این موضوع را درک کرده است. در حال حاضر شرایط کشور به شکلی است که نویسندگان کتب مختلف شاید تنها برای سرگرمی و احیانا کسب اعتبار به نوشتن می‌پردازند. نکته جالب اینجاست که روند چاپ کتاب در ایران در حال حرکت به سمتی است که ناشران نه تنها پولی بابت چاپ کتاب به نویسندگان پرداخت نکنند بلکه هزینه‌های چاپ کتاب را نیز از آن‌ها دریافت کنند! بها و ارزشی که مردم به کتاب می‌دهند نیز بسیار عجیب شده است به گونه‌ای که کتاب نوشتن را با موتورهای جستجو مرتبط می‌دانند و در نهایت کلید چاپ کتاب‌های گوناگون را فضای مجازی می‌دانند! با توجه به مطالب گفته شده، امیر بهلولی اولویت اصلی خود در موضوع چاپ کتاب را بر پایه تالیف کتاب به زبان انگلیسی و چاپ آن در خارج از ایران قرار داده است. نویسنده مذکور اعتقاد دارد که به اندازه کافی درباره اقتصاد ایران سخن گفته است و این موضوع در نوشته‌های وی واضح و مبرهن می‌باشد. بنابراین ایشان قصد دارند که از تکرار مطالب مختلف در حوزه اقتصاد ایران پرهیز نمایند و تنها در صورت ضرورت مطلبی را ذکر نمایند.

یک پاسخ قرار دهید