افزایش یارانه‌ها و اصلاحات پوسته‌ای، وجه مشترک تمام کاندیداها!

0
افزایش یارانه‌ها و اصلاحات پوسته‌ای، وجه مشترک تمام کاندیدها است که در صورت تداوم روند فعلی کاندیدها در اقتصاد، ضربه به اقتصاد ملّی حتمی است.
💠 بررسی سخنان تمام کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که افزایش یارانه نقدی، وجه مشترک و یا به جرات میتوان گفت که تنها برنامهء اقتصادی آنان است.
💠لیکن باید دقت شود که:
1⃣اولا اعطای یارانه نقدی، آسان‌ترین کار است؛ به سان آنکه به مردم، ماهی داده شود؛ اما سوال اینجاست که چرا کاندیدهای محترم در مورد آموزش و اعطای فرآیند ماهیگیری به مردم، سخنی نمی‌گویند؟ آن‌چه مهم است، آموزش و ایجاد بستر خلق ثروت به دست خود مردم است تا بدین طریق، بار مالی نیز برای دولت ایجاد نشود، اما سکوتی قابل تامل بر کاندیدها حکفرماست.
2⃣ثانیا برنامه افراد مذکور، به طور مکرر بر دستکاری در قیمتها در ازای افزایش یارانه تاکید دارد. این در حالیست که دستکاری در قیمت‌ها، آسانترین و بعضاً مخرّب‌ترین سیاست اقتصادی است که نمونهء اخیر آن، ماجرای بنزین است.
3⃣ثالثا دستکاری در قیمتها، یک راهکار و سیاست پوسته‌ای، زودگذر و هزینه‌زا است که در نهایت اقتصاد کشور را به نقطه آغاز یا حتی پیش از آن بازمیگرداند.
🔴متاسفانه تاکید بیش از حد کاندیداها بر سیاست‌های مبتنی بر دستکاری قیمتها، عملا آدرسی انحرافی است که اقتصاد ایران را از اصلاحات بنیادین به منظور نیل به پیشرفت بازمی‌گرداند و پیگیری این امر، به طور خواسته یا ناخواسته، بازی در پازل دشمنان است.
🔴🔴 مشخص نیست چه افرادی در حال ارائه مشاوره اقتصادی به کاندیدها هستند!
اولویت اصلی، همانا اصلاح ساختارها نظیر ساختار سیستم بانکی، سیستم مالیاتی، سیستم توزیع و غیره بر اساس مقتضیات بومی کشور است.
💠سوال آن است که چرا اولویت اصلی و اول کاندیدها در اقتصاد، پرداختن به اصلاحات ساختاری و مسائل بنیادین نیست و مکررا بر دستکاری قیمتها تاکید دارند؟
به نظر میرسد که اصلاحات بنیادین، از یکسو هزینه‌هایی به ضرر برخی صاحبان ثروت به همراه دارد و از سوی دیگر، جریان تفکری خاص در اقتصاد کشور (به ویژه در بدنه علمی و دانشگاهی)، به دنبال درجا زدن سیستم اقتصادی با تاکید بیش از حد بر اصلاحات قیمتی است.
💠کشوری که از ساختارهای معیوب در سیستم بانکی، سیستم مالیاتی، شرایط تولید و توزیع و غیره رنج می‌برد، دقیقا دستکاری قیمت‌ها قرار است کدامیک از مشکلات مذکور را حل نماید؟!
🔴مساله‌شناسی نادرست و ارائه راهکار نادرست، در نهایت به ضرر مردم است …
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

Avatar

حسین میرزایی یک اقتصاددان جوان است که مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه شهید بهشتی گذرانده است. شاید مهارت متمایز ایشان در حوزه تدریس ‌باشد که در دوره‌های مختلف، تدریس دروس گوناگون را تجربه نموده‌اند. حسین میرزایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی فعالیت داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به فعالیت در بورس اوراق بهادار تهران و شعب بیمه ایران اشاره نمود. ایشان همچنین کارشناس ارزیابی طرح‌های اقتصادی در مطالعات گوناگون بوده‌اند که یک شاخه تخصصی می‌باشد. آقای میرزایی به احتمال زیاد یکی از اساتید آینده کشور خواهند بود که به تبع آن می‌توان مناصب مختلف را برای ایشان پیش‌بینی نمود!

یک پاسخ قرار دهید