اعمال مالیات بر خودروهای لوکس از سال ۱۴۰۰

0
💠 با آغاز سال ۱۴۰۰، موضوع مالیات بر خودروهای لوکس وارد فرآیند عملیاتی می‌شود. با این‌حال محاسبات این نوع مالیات، همچنان محل سوال است. در ادامه به تشریح مقدار مالیات پرداخته شده است.
💠مطابق با قانون تصویب شده توسط مجلس، خودروهای تا سقف یک میلیارد تومان معاف از مالیات هستند و برای اخذ مالیات، خودروهای بیش از یک میلیارد تومان به ۴ دسته تقسیم‌ شده‌اند:
1. ارزش خودرو از ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان:
یک درصد از رقم مازاد بر ۱ میلیارد تومان، مشمول مالیات است.
به عنوان مثال، بر خودرویی که ۱.۵ میلیارد است، ۵ میلیون تومان مالیات وضع می‌شود.
2. ارزش خودرو از ۱.۵ تا ۳ میلیارد تومان:
تا ارزش ۱.۵ میلیارد تومان از خودرو، مطابق بند ۱ محاسبه می‌شود و از ۱.۵ میلیارد تا ارزش خودرو، با نرخ ۲ درصد مالیات دریافت می‌شود.
به عنوان مثال، در مورد خودرویی با ارزش ۳ میلیارد تومان، تا ۱.۵ میلیارد تومان از خودرو با نرخ ۱ درصد، رقمی بالغ بر ۵ میلیون تومان مالیات وضع می‌شود و برای ارزش ۱.۵ تا ۳ میلیارد، با نرخ ۲ درصد، رقمی بالغ بر ۳۰ میلیون تومان وضع می‌شود. در نهایت یک خودروی ۳ میلیارد تومانی، در حدود ۳۵ میلیون تومان مالیات می‌پردازد.
3. ارزش خودرو از ۳ تا ۴.۵ میلیارد تومان:
تا ارزش ۳ میلیارد تومان از این قبیل خودروها، مطابق با بند ۲ مالیات وضع می‌شود و از رقم ۳ میلیارد تومان تا ارزش خودرو، با نرخ ۳ درصد مالیات وضع می‌گردد.
به عنوان مثال، در مورد خودرویی با ارزش ۴.۵ میلیارد تومان، تا ۳ میلیارد تومان از ارزش خودرو، ۳۵ میلیون تومان مالیات وضع می‌شود و برای بقیهء ارزش خودرو از ۳ تا ۴.۵ میلیارد، با نرخ ۳ درصد، رقمی بالغ بر ۴۵ میلیون تومان وضع می‌شود. در نهایت یک خودروی ۴.۵ میلیارد تومانی، در مجموع ۸۰ میلیون تومان مالیات می‌پردازد.
4. ارزش خودرو بیش از ۴.۵ میلیارد تومان:
اگر خودرویی بیش از ۴.۵ میلیارد باشد، تا ارزش ۴.۵ میلیارد تومان از این خودروها مطابق با بند ۳ مالیات وضع می‌شود و از رقم ۴.۵ میلیارد تومان تا ارزش خودرو، با نرخ ۴ درصد مالیات وضع می‌گردد.
به عنوان مثال، در مورد خودرویی با ارزش ۶ میلیارد تومان، تا ۴.۵ میلیارد تومان از ارزش خودرو، ۸۰ میلیون تومان مالیات وضع می‌شود و برای بقیهء ارزش خودرو از ۴.۵ تا ۶ میلیارد، با نرخ ۴ درصد، رقمی بالغ بر ۶۰ میلیون تومان وضع می‌شود. در نهایت به عنوان نمونه یک خودروی ۶ میلیارد تومانی، در مجموع ۱۴۰ میلیون تومان مالیات می‌پردازد.
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

Avatar

حسین میرزایی یک اقتصاددان جوان است که مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه شهید بهشتی گذرانده است. شاید مهارت متمایز ایشان در حوزه تدریس ‌باشد که در دوره‌های مختلف، تدریس دروس گوناگون را تجربه نموده‌اند. حسین میرزایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی فعالیت داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به فعالیت در بورس اوراق بهادار تهران و شعب بیمه ایران اشاره نمود. ایشان همچنین کارشناس ارزیابی طرح‌های اقتصادی در مطالعات گوناگون بوده‌اند که یک شاخه تخصصی می‌باشد. آقای میرزایی به احتمال زیاد یکی از اساتید آینده کشور خواهند بود که به تبع آن می‌توان مناصب مختلف را برای ایشان پیش‌بینی نمود!

یک پاسخ قرار دهید