اکسیر حیات

0
سخن گفتن و باز هم سخن گفتن لزوما ثمربخش نمی‌باشد در حالی که همگان شاهد و ناظر می‌باشند. به عبارت دیگر انسان دارای عمر معینی است و در عین حال آفتابی یا ابری به طبیعت باز می‌گردد.
گاهی اوقات می‌توان پیوسته لبخند زدن را تجربه نمود. به عنوان مثال بحث ساماندهی بازار یک امر پیچیده و عجیب نمی‌باشد. بدیهی است که راه حل این معضل چه مواردی است چرا که بزرگان خودشان استاد هستند اما هر داستانی لزوما همان چیزی نیست که به نمایش گذاشته می‌شود.
در حال حاضر سرنوشت کشور در ابعاد گوناگون چالش برانگیز حکاکی می‌گردد در حالی که همه چیز مرور خواهد شد. اساسا هرگاه تدبیر در کنار دوراندیشی قرار گیرد، شرط‌بندی پیرامون نتیجه نهایی مورد اقبال می‌گردد. در مجموع روزگار نسبت به همه چیز تواناست تا هر نگاره‌ای بدون دنباله تلقی نگردد.
به عنوان مثالی دیگر پیگیری شفافیت در بخش‌های مختلف دولتی و حکومتی می‌تواند الگوی جدیدی از بهره‌وری را به نمایش گذارد. در دورانی که نمی‌توان از مزیت‌های کاملا قابل دفاع خصوصی‌سازی استفاده نمود به سادگی می‌توان نقص‌های متعدد بخش‌های گوناگون دولتی و حکومتی را در مقابل چشمان همگان قرار داد تا امور مختلف به مرور سامان یابند.
از نظر بنده، می‌توان با راه‌اندازی یک سامانه جامع سهمیه‌بندی، رتبه‌بندی، رای‌گیری و سایر موضوعات دموکراسی‌محور یک الگوی نوین و لذت‌بخش از دموکراسی و مردم‌سالاری را به نمایش گذاشت.
تزریق حس رضایت و مطلوبیت در آحاد مختلف جامعه موضوعی است که در واقعیت به سادگی محقق نمی‌گردد. نکته جالب اینحاست که احساس رضایت و آرامش مبنایی است به منظور دستیابی به اهداف مختلف. به همین دلیل می‌توان از یک طرف به کاهش بخش قابل توحهی از هزینه‌ها اندیشید و از طرف دیگر به افزایش چشمگیر بهره‌وری در سطح فردی و اجتماعی اندیشید.
بحث تخصیص بهینه منابع در بسیاری از مسائل چالش برانگیز می‌باشد. وجود یک سامانه جامع می‌تواند در موارد مختلفی همچون جنگ، تحریم‌های گوناگون، قحطی، عدم توازن عرضه و تقاضا، شیوع بیماری‌های گوناگون، انواع و اقسام حوادث طبیعی و پوشش اقشار آسیب‌پذیر مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می‌توان از مزیت چنین سامانه‌ای به منظور ارتقا سطح کمی و کیفی فعالیت‌های گوناگون استفاده نمود.
رونمایی از یک سامانه جامع سهمیه‌بندی، رتبه‌بندی، رای‌گیری و سایر موضوعات دموکراسی‌محور می‌تواند در کشورهای مختلف جهان در دستور کار قرار گیرد. در حقیقت با اجرای چنین الگویی، زندگی مردم به طور کامل دگرگون خواهد شد چرا که از یک طرف با عبور از دغدغه‌های روزانه می‌توان به خودشکوفایی افراد اندیشید و از طرف دیگر با رتبه‌بندی، رای‌گیری و … به بهبود سطح کمی و کیفی فعالیت‌های گوناگون امید داشت.
به عنوان مثال چگونه می‌توان در قرن بیست و یکم از مزایای فراوان و بسیار خردمندانه شوراهای شهر و روستا چشم‌پوشی نمود در حالی که مردم هر شهر و روستا می‌توانند پیرامون فضای زندگی خود همفکری نمایند؟!
بدیهی است که نمی‌توان تصمیم‌گیری مستقیم پیرامون مسائل خرد و کلان جامعه را به مردم محول نمود اما نظارت، ارزیابی، رتبه‌بندی، رای‌گیری و فعالیت‌های مشابه می‌تواند توسط مردم صورت گیرد.
به عنوان نمونه عقل حکم می‌نماید که تصمیم‌گیری و رای‌گیری پیرامون مسائل گوناگون محلی و منطقه‌ای همچون انتخاب شهردار به صورت مستقیم توسط مردم صورت گیرد و در عین حال مشارکت در فعالیت‌های مختلف در دستور کار قرار گیرد.‌
لازم به ذکر است که در حال حاضر شاید تنها اقتصاد ایالات متحده باشد که به وسیله نظام سهمیه‌بندی، مزیت‌های متمایز خود همچون بهره‌وری را اهورایی مشاهده نماید در حالی که سایر کشورها بعید است تغییرات چشمگیری در بحث بهره‌وری مشاهده نمایند.
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

امیر بهلولی

امیر بهلولی که نام کامل ایشان «امیر بهلولی دیزگاه» می‌باشد؛ یک شهروند ایرانی است که مهم‌ترین هدفش ایجاد اعتبار می‌باشد تا به وسیله آن دغدغه‌های مختلف خودش، کشورش و احیانا سایر کشورها را حل نماید. امیر بهلولی مولف 3 کتاب «طلا»، «تورم یا حباب تورمی؟» و «گفته‌ها و ناگفته‌های بورس ایران ...» می‌باشد که هر کدام رویه متفاوتی را طی نموده‌اند. کتاب نوشتن به زبان فارسی به هیچ وجه خوشایند نیست و بدیهی است که امیر بهلولی نیز این موضوع را درک کرده است. در حال حاضر شرایط کشور به شکلی است که نویسندگان کتب مختلف شاید تنها برای سرگرمی و احیانا کسب اعتبار به نوشتن می‌پردازند. نکته جالب اینجاست که روند چاپ کتاب در ایران در حال حرکت به سمتی است که ناشران نه تنها پولی بابت چاپ کتاب به نویسندگان پرداخت نکنند بلکه هزینه‌های چاپ کتاب را نیز از آن‌ها دریافت کنند! بها و ارزشی که مردم به کتاب می‌دهند نیز بسیار عجیب شده است به گونه‌ای که کتاب نوشتن را با موتورهای جستجو مرتبط می‌دانند و در نهایت کلید چاپ کتاب‌های گوناگون را فضای مجازی می‌دانند! با توجه به مطالب گفته شده، امیر بهلولی اولویت اصلی خود در موضوع چاپ کتاب را بر پایه تالیف کتاب به زبان انگلیسی و چاپ آن در خارج از ایران قرار داده است. نویسنده مذکور اعتقاد دارد که به اندازه کافی درباره اقتصاد ایران سخن گفته است و این موضوع در نوشته‌های وی واضح و مبرهن می‌باشد. بنابراین ایشان قصد دارند که از تکرار مطالب مختلف در حوزه اقتصاد ایران پرهیز نمایند و تنها در صورت ضرورت مطلبی را ذکر نمایند.

یک پاسخ قرار دهید