روزهایی که گذشت …

0
سخن گفتن پیرامون گذشته نمی‌تواند مرهمی باشد بر روایت‌هایی که گذشته‌اند در حالی که لزوما تلخ نمی‌باشند چرا که برخی تلخی‌ها گرانمایه و ارزشمند هستند! روزگار می‌داند که هر تدبیری حکایتی دارد اما روایت‌ها یک به یک نگاره‌اند و ماهنشان!
گریستن لزوما هنر نیست در حالی که لبخند زدن عموما یک هنر است. در حقیقت نمی‌توان همواره با همه چیز جنگید. به همین دلیل صبر و باز هم صبر می‌تواند رشته‌ها را اندازه نماید تا خرد درخشش خود را به نمایش گذارد.
بشر عموما ناسپاس است اما همه چیز سیاه و سفید نیست. عمر می‌گذرد با اشک یا لبخند. بنابراین رشته رشته کردن امور بدون هیچ اصلاحی بیشتر خط‌خطی است تا حکاکی. در حقیقت چراغ روشن نمودن در زیر نور آفتاب خردبافی است در حالی که عقده‌گشایی مروارید مورد اقبال می‌باشد!
هر کس می‌تواند تنها خودش را در نظر بگیرد در حالی که روزگار هر کس را به دیگری گره می‌زند! سرنوشت هر چه باشد خوب است چرا که عمر می‌گذرد و خردبافی‌های هزار و یک شب قابل ستایش! نوع نگرش بخش غالب مردم ایران به سادگی قابل مشاهده می‌باشد. به عنوان مثال از نحوه رانندگی رایج می‌توان بسیاری از مسائل را درک نمود.
در غرب وحشی بخش غالب جامعه به حقوق ابتدایی سایرین احترام می‌گذارند در حالی که در مریخ همگان مظلوم هستند و ظالم دیگری است! گاهی اوقات نگریستن پیرامون مسائل مختلف بصیرت می‌خواهد. بنابراین کسب معرفت واجب است!
در سال‌های اخیر درک حکمت بسیاری از مسائل در اندازه درشت‌گویانی همچون بنده نبوده است اما تاریخ نگاره‌های جدیدی را در خود ثبت نمود. به عنوان مثال انحصار می‌تواند در جهت تامین منافع مردم باشد یا در تضاد با خیر و مصلحت ملت. انحصار در بخش‌های گوناگون آن هم از نوع ترکیبی و اهورایی آن می‌تواند دلیل بسیاری از معضلات فعلی را تشریح نماید. همچنین با توجه به شرایط کشور نیز نمی‌توان به آزادسازی و مکانیزم‌های بازار اندیشید. در مجموع برخی ساختارهای سوسیالی بسیار کارآمد می‌باشند.
به عنوان مثال الماس ماده گرانبهایی است که علاوه بر تولید طبیعی به وسیله تولید مصنوعی نیز قابل استحصال می‌باشد. انحصار در بازار الماس علیرغم گذشت سال‌های متعدد کماکان اجازه نداده است که ارزش این ماده با افت چشمگیری روبه‌رو گردد در حالی که تدبیر بزرگان تنها برای مردمان خود بوده است و خواهد بود! در مریخ تدبیرپیشگانی یافت می‌شوند که با مدیریت عرضه و تقاضا کالایی همچون خودرو نه تنها اجازه نداده‌اند که قیمت این کالای مصرفی به وسیله انواع و اقسام داستان‌ها سر به زیر گردد بلکه به هر دلیلی به چند برابر نمودن قیمت آن پرداخته‌اند.
نکته جالب اینجاست که طرح خلق پول از یکسری خودرو های‌تک در دورانی یک دنیا تدبیرگر را شگفت‌زده نموده است که صنعت خودروسازی در اقصی نقاط جهان به گل نشسته است!
در مریخ تقریبا همه چیز برعکس زمین تدبیر می‌گردد چرا که جنس مریخ با جنس زمین یکی نیست. به عنوان مثالی دیگر در مریخ نباید خرده گرفت که چرا سهام یک شرکت با P/E در حدود 2 صف فروش می‌شود در حالی که سهام شرکتی دیگر با P/E منفی صف خرید می‌شود. اساسا حرف زدن و آن هم از نوع مفت آن بهتر است با واکنش خاصی همراه نگردد چرا که یک حراف همواره می‌گوید و تنها می‌گوید.
در چند سال اخیر روزگار به اندازه‌ای عبرت‌آموز رفتار نموده است که خود دکتر هم بال‌هایش را پرپر شده مشاهده می‌نماید چرا که تحریم‌ها هیچ اثری از خود به جای نمی‌گذارند جز آن که دسته دسته ستاره را پیوسته چپ و راست می‌نمایند.

ز تدبیر تو چربی‌ها آب شدند و محو شدند ***** تا روایت کامل شود ز روزهایی که گذشت

بالا یا پایین روایت تمام خواهد شد ***** تا همگان بدانند ز روزهایی که گذشت

شرط روایت حیات است ***** پس عبرت ز روزهایی که گذشت

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

امیر بهلولی

امیر بهلولی که نام کامل ایشان «امیر بهلولی دیزگاه» می‌باشد؛ یک شهروند ایرانی است که مهم‌ترین هدفش ایجاد اعتبار می‌باشد تا به وسیله آن دغدغه‌های مختلف خودش، کشورش و احیانا سایر کشورها را حل نماید. امیر بهلولی مولف 3 کتاب «طلا»، «تورم یا حباب تورمی؟» و «گفته‌ها و ناگفته‌های بورس ایران ...» می‌باشد که هر کدام رویه متفاوتی را طی نموده‌اند. کتاب نوشتن به زبان فارسی به هیچ وجه خوشایند نیست و بدیهی است که امیر بهلولی نیز این موضوع را درک کرده است. در حال حاضر شرایط کشور به شکلی است که نویسندگان کتب مختلف شاید تنها برای سرگرمی و احیانا کسب اعتبار به نوشتن می‌پردازند. نکته جالب اینجاست که روند چاپ کتاب در ایران در حال حرکت به سمتی است که ناشران نه تنها پولی بابت چاپ کتاب به نویسندگان پرداخت نکنند بلکه هزینه‌های چاپ کتاب را نیز از آن‌ها دریافت کنند! بها و ارزشی که مردم به کتاب می‌دهند نیز بسیار عجیب شده است به گونه‌ای که کتاب نوشتن را با موتورهای جستجو مرتبط می‌دانند و در نهایت کلید چاپ کتاب‌های گوناگون را فضای مجازی می‌دانند! با توجه به مطالب گفته شده، امیر بهلولی اولویت اصلی خود در موضوع چاپ کتاب را بر پایه تالیف کتاب به زبان انگلیسی و چاپ آن در خارج از ایران قرار داده است. نویسنده مذکور اعتقاد دارد که به اندازه کافی درباره اقتصاد ایران سخن گفته است و این موضوع در نوشته‌های وی واضح و مبرهن می‌باشد. بنابراین ایشان قصد دارند که از تکرار مطالب مختلف در حوزه اقتصاد ایران پرهیز نمایند و تنها در صورت ضرورت مطلبی را ذکر نمایند.

یک پاسخ قرار دهید