مرور اصول کلی در بازارهای مالی

0
  • کوچکترها تابع بزرگترها و همگان تابع بازارها و روندهای کلی هستند. بنابراین کمالگرایی با دست خالی برای بازار عقلانی نمی‌باشد.
  • مسئولیت ترید در جهت یا برخلاف جهت بازار با هر دلیلی، درست یا غلط، دستکاری شده یا نشده، کنترل شده یا نشده بر عهده معامله‌گر است.
  • برای یک معامله‌گر وجود نوسان و شناسایی جهت روند فاکتور تعیین‌کننده می‌باشد. مدیریت سرمایه با رعایت حد ضرر، کنار گذاشتن تعصب و مدیریت رفتارهای شخصی مانند خودداری از تریدهای احساسی، بدون هدف و بدون برنامه باید در دستور کار قرار گیرند.
  • هر گونه لجبازی با روند و کنار گذاشتن ابزار دفاعی، مدیریت صحیح سرمایه را به چالش می‌کشاند.
  • مقاومت یعنی سطحی که استقامت دارد و از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری می‌کند. به منظور افزایش بیشتر قیمت باید آن سطح از مقاومت شکسته شود وگرنه قیمت نمی‌تواند بیش از آن صعودی گردد. به عنوان مثال بیان می‌شود که عدد 2645 مقاومت می‌باشد.؛ یعنی تنها با شکسته شدن این عدد می‌توان قیمت بالاتر را تجربه نمود و تا زمانی که این عدد و این مقاومت شکسته نشود، روند قیمتی با افزایش خاصی مواجه نمی‌شود.
  • حمایت یعنی سطحی که اصطکاک دارد و از کاهش بیشتر قیمت جلوگیری می‌کند. به عبارت دیگر در زمانی که روند کاهشی است و قیمت به عدد حمایت خود می‌رسد، عدد حمایت سطحی است که در آن قیمت، خریدار وارد بازار می‌شود و یک نوع اصطکاک نسبت به کاهش بیشتر قیمت ایجاد می‌نماید. بنابراین قیمت مورد نظر در این سطح قیمتی حمایت می‌گردد و خریداران با تقاضای خود به عنوان یک مانع در برابر کاهش بیشتر قیمت عمل می‌کنند. به عنوان مثال بیان می‌گردد که عدد 1300 حمایت است؛ یعنی تا عدد 1300 شکسته نشود، یک نوع اصطکاک نسبت به کاهش بیشتر قیمت وجود دارد.
  • اصلاح قیمتی یعنی زمانی که روند صعودی است و بازار در یک خط مستقیم به سمت بالا در حال حرکت می‌باشد، به منظور ادامه روند صعودی، قیمت ممکن است با یک اصلاح قیمتی ابتدا کاهش یابد و سپس با تکمیل اصلاح قیمتی خود، بار دیگر روند صعودی خود را از سر گیرد. چنین اصلاح قیمتی می‌تواند موقتی و زودگذر باشد که در این حالت به کاهش قیمت ایجاد شده اصلاح قیمتی گفته می‌شود.
  • پولبک یعنی زمانی که روند نزولی است و بازار در یک خط مستقیم به سمت پایین در حال حرکت می‌باشد، به منظور ادامه روند نزولی، قیمت ممکن است ابتدا به صورت موقتی افزایش یابد و سپس بار دیگر روند نزولی خود را از سر گیرد. پولبک دقیقا عکس اصلاح قیمتی می‌باشد. بنابراین زمانی که روند قیمتی نزولی شده و در یک خط مستقیم در حال کاهش باشد، ممکن است که بعد از کمی ریزش، بازار وارد اشباع فروش شود و برای ادامه کاهش نیاز به یک پولبک به سمت بالا داشته باشد و از یک سطح، یک حرکت صعودی موقت به سمت بالا داشته باشد و سپس بار دیگر روند کاهشی خود را از سر گیرد. به چنین استراحت قیمتی که به سمت بالا بوده و نشان از یک صعود جزئی و موقتی است پولبک گفته می‌شود.
  • اشباع خرید یعنی زمانی که نرخ‌ها صعودی است، همه خریدار هستند و بازار به صورت هیجانی به سمت بالا در حال حرکت می‌باشد، مارکت وارد اشباع خرید می‌شود؛ یعنی از آن جایی که بدون هیچ اصلاحی و کاملا هیجانی روند افزایشی بوده است، یک اصلاح به سمت پایین رخ می‌دهد. در حقیقت با اصلاحی که در بازار انجام می‌گیرد یک نوع تخلیه اشباع خرید صورت می‌گیرد. در مجموع اشباع خرید در زمان خرید هیجانی و غیراصولی خریداران اتفاق می‌افتد.
  • اشباع فروش دقیقا برعکس اشباع خرید می‌باشد. زمانی که همه فروشنده هستند و بازار به صورت هیجانی به سمت پایین در حال حرکت می‌باشد، مارکت وارد اشباع فروش می‌شود؛ یعنی این که قیمت به صورت هیجانی پایین آمده است و به تبع آن باید یک صعود جزئی و موقت انجام گیرد. در مجموع اشباع فروش در زمان فروش هیجانی و غیراصولی فروشندگان اتفاق می‌افتد.
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

Avatar

محمد محمودآبادی متولد سال 1344 هجری شمسی می‌باشد که در شهر مشهد چشم به جهان گشود. ایشان پس از سپری نمودن دوران سربازی خود در بازارهای مختلفی همچون پوشاک، لوازم یدکی، کیف و کمربند و میوه و تره بار فعالیت داشته‌اند. آقای محمودآبادی در چند سال اخیر به بازار خاص و پرریسک قراردادهای آتی بورس کالا روی آورده‌اند. تمرکز بر نوسانگیری و نحوه معاملات ایشان گوی سبقت را از بسیاری از جوانترها ربوده است. به همین دلیل با افتخار مطالب ارسالی توسط ایشان را منتشر می‌نماییم.

یک پاسخ قرار دهید