اسطوره‌های نظرشده!

0
وجود رانت و ارتباطات گسترده در هر گوی مورد اقبالی یک امر اجتناب‌ناپذیر می‌باشد که در اقصی نقاط جهان پوشیده یا عریان است اما وجود بچه‌گانه‌ترین داستان‌ها عموما در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته‌ای همچون ایران امروز قابل مشاهده می‌باشند که هر کس می‌تواند تنها با تکیه بر استعدادهای فراوان خود به اسطوره‌ای بی‌همتا مبدل گردد!
در حال حاضر می‌توان پیرامون بسیاری از مسائل سخن گفت اما یک دنیا کمالات عموما در اسطوره‌های متبلور شده از صدا و سیما جمهوری اسلامی قابل مشاهده می‌باشند که هر یک همچون خورشیدی بت‌نما می‌درخشند!
بنده در اغلب موارد برنامه‌های فاخر و گرانمایه صدا و سیما را دنبال نمی‌کنم در حالی که نهاد مذکور هم اجازه نمی‌دهد که مخاطبانش به واسطه تکرار چندده‌باره و احیانا چندصد‌باره برنامه‌های مختلف از تماشای هنرنمایی‌ها محروم شوند چرا که در تمام دوران‌ها می‌توان آسمانی بود و پیوسته از همه چیز خرده نگرفت!
در میان انبوهی از انواع و اقسام برنامه‌های مفرح و عبرت‌آموز می‌توان بیشتر بخش‌های خبری را جستجو نمود که به لطف مدیریت یکپارچه و سراسری عهده‌داران بهتر است قدردانی از یک دنیا تلاش و کوشش شبانه‌روزی جان بر کفان عرصه خدمت مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال اخبار فاخر جمهوری اسلامی معمولا با انبوهی از دستاوردها و حماسه‌آفرینی‌ها آغاز می‌گردد و در نهایت فلاکت و بدبختی غرب وحشی را گوشزد می‌نماید!
وجود انحصار در بسیاری از بخش‌ها زیانبار و ویرانگر می‌باشد اما در نهاد ارزشمندی همچون صدا و سیما نمی‌توان به چنین نکته‌ای اشاره نمود چرا که اساسا هنر ذاتی است و هنرمند نتیجه به هم پیوستن ذرات نظرشده‌ای می‌باشد که خودش هم می‌داند همه چیزش متمایز است! در حقیقت هر کس می‌تواند ادعای هنر داشته باشد اما هنرمند واقعی گوهری است که کشف آن نیازمند بررسی بزرگان می‌باشد!
اسطوره‌های ایران امروز به واسطه خلق فاخرترین آثار، تمدن و فرهنگ یک ملت را جلا می‌دهند تا عمیق‌ترین مفاهیم بر جان و دل آحاد مختلف جامعه حکاکی شوند. به عبارت دیگر در یک کشور پیشرفته می‌توان به همه چیز افتخار نمود چرا که مامی‌ها و ددی‌های ملت، بزرگترین سرمایه‌های آن می‌باشند!
به یاد دارم که آقای مهران مدیری به واسطه خلق دستاوردهای گرانبها برای همگان در نهایت اعتماد به نفس می‌فرمودند که پس از سال‌ها خردورزی می‌توان رویدادهای مختلف را مرور نمود و از همه چیز درس گرفت در حالی که بزرگ ملت خودش بهتر می‌داند که چگونه بزرگ شده است و ساده‌ترین داستان‌ها را پشت سر گذاشته است. در حقیقت اسطوره خردورزی خودش بهتر می‌داند که هر چه می‌گوید هم پیش از او گفته شده است در حالی که به نام مهران مدیری در سطح جامعه دست به دست می‌گردد. شخصیت متمایزی که پس از خلق گرانمایه‌ترین و مبتکرانه‌ترین برنامه خود به جایگاهی رسید که در مواجهه با مهمانان برنامه صدا و سیما، جایگاه خود را بالاتر از مهمانان قرار داد تا یک دنیا ادب و روشنفکری را به نمایش گذارد!
جمهوری اسلامی خاص‌ترین امکانات خود را در اختیار اسطوره‌ای قرار داده است که عموما بازیگران را به برنامه کاملا اختصاصی مهران مدیری دعوت می‌نماید در حالی که یک بچه هم می‌تواند درک نماید که کشوری با بیش از 80 میلیون نفر جمعیت تنها به بازیگر و اقشار مشابه نیاز ندارد. از نظر بنده، تحول در صدا و سیما یک امر اجتناب‌ناپذیر می‌باشد و عدم بازنگری جدی در ساختارهای فرهنگی کشور به خلق هندوستان دیگری منجر خواهد شد.
در غرب وحشی، هر ننه قمری نمی‌تواند بدون هیچ توانایی متمایزی به شهرت و ثروت دست یابد. در حقیقت دوربین و افراد مرتبط با آن مجبورند در جهت تامین منافع خرد و کلان گام بر‌دارند و در عین حال یک تفکر قابل تحسین را به نمایش گذارند.
عقل حکم می‌نماید که همواره به دنبال بهترین‌ها بود و در عین حال متمایز گام برداشت. بنابراین پیشنهاد می‌گردد که نحوه ارزش‌گذاری موجود به طور کامل مورد بازنگری قرار گیرد و اسطوره‌های قابل تحسین به عنوان افراد شاخص معرفی شوند.
به عنوان مثالی دیگر یکی از اسطوره‌های بی‌بدیل صدا و سیما امروز جناب آقای دکتر امید قالیباف می‌باشند که ساده‌ترین اصول اجرا را مشق می‌نمایند و به وسیله اظهارنظرهای بسیار حکیمانه خود به صورت پیوسته نبوغ و استعداد سرشار خود را به نمایش می‌گذارند! گاهی اوقات تخریب یک فرد تنش‌زاست اما برخی تنش‌ها لازمه اصلاح امور می‌باشند. به عنوان مثال زمانی که سخنگوی وزارت بهداشت جناب دکتر قالیباف را جناب قالیباف خطاب نمود به سادگی ظرفیت دیگر اسطوره امروز نمایان گردید!
اسطوره دیگر صدا و سیما امروز، جناب آقای محمدحسین میثاقی می‌باشند که پس از کشف استعداد سرشار خود در سخن گفتن به صورت پیوسته، در تمام برنامه‌های برجسته ورزشی از قبیل جام جهانی فوتبال و المپیک حضور مستقیم داشتند تا همگان درک نمایند که استعداد متمایز چگونه می‌تواند سرنوشت یک فرد را شکوفا نماید!
در حال حاضر می‌توان به همه چیز افتخار نمود و در عین حال از زندگی لذت برد اما زرنگ بودن در همگان قابل مشاهده نمی‌باشد! اسطوره‌ای که از راه نرسیده نردبان ترقی را بالا می‌رود و در عین حال پرچم را به اهتزاز در می‌آورد تا در کمال نوع‌دوستی مشهورترین مجری ورزشی ایران را بدون پشتوانه قلمداد نماید و برنامه فاخر خود را دقیقا در همان زمان و در همان شبکه کلید زند!
از نظر بنده، بسیاری از افراد مشهور در عصر حاضر تفاوت چندانی با سایرین ندارند و عموما نظرشده می‌باشند.

نظر شما چیست؟

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

امیر بهلولی

امیر بهلولی که نام کامل ایشان «امیر بهلولی دیزگاه» می‌باشد؛ یک شهروند ایرانی است که مهم‌ترین هدفش ایجاد اعتبار می‌باشد تا به وسیله آن دغدغه‌های مختلف خودش، کشورش و احیانا سایر کشورها را حل نماید. امیر بهلولی مولف 3 کتاب «طلا»، «تورم یا حباب تورمی؟» و «گفته‌ها و ناگفته‌های بورس ایران ...» می‌باشد که هر کدام رویه متفاوتی را طی نموده‌اند. کتاب نوشتن به زبان فارسی به هیچ وجه خوشایند نیست و بدیهی است که امیر بهلولی نیز این موضوع را درک کرده است. در حال حاضر شرایط کشور به شکلی است که نویسندگان کتب مختلف شاید تنها برای سرگرمی و احیانا کسب اعتبار به نوشتن می‌پردازند. نکته جالب اینجاست که روند چاپ کتاب در ایران در حال حرکت به سمتی است که ناشران نه تنها پولی بابت چاپ کتاب به نویسندگان پرداخت نکنند بلکه هزینه‌های چاپ کتاب را نیز از آن‌ها دریافت کنند! بها و ارزشی که مردم به کتاب می‌دهند نیز بسیار عجیب شده است به گونه‌ای که کتاب نوشتن را با موتورهای جستجو مرتبط می‌دانند و در نهایت کلید چاپ کتاب‌های گوناگون را فضای مجازی می‌دانند! با توجه به مطالب گفته شده، امیر بهلولی اولویت اصلی خود در موضوع چاپ کتاب را بر پایه تالیف کتاب به زبان انگلیسی و چاپ آن در خارج از ایران قرار داده است. نویسنده مذکور اعتقاد دارد که به اندازه کافی درباره اقتصاد ایران سخن گفته است و این موضوع در نوشته‌های وی واضح و مبرهن می‌باشد. بنابراین ایشان قصد دارند که از تکرار مطالب مختلف در حوزه اقتصاد ایران پرهیز نمایند و تنها در صورت ضرورت مطلبی را ذکر نمایند.

یک پاسخ قرار دهید