آیا اقتصاد آمار و ریاضی‌محور تنها راه‌ حل است؟

0
بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی دارای یک رویکرد ریاضی‌محور در مباحث اقتصادی می‌باشند. به عنوان مثال به دنبال نوشتن معادله یا معادلاتی در حوزه اقتصاد ایران می‌باشند و یا با دیدن چند نمودار آماری اقدام به تصمیم‌گیری می‌نمایند. نویسنده این مطلب مباحث آماری و ریاضی‌محور را از علم اقتصاد مجزا نمی‌بیند اما ضروری است که از مباحث روانشناسی، جامعه‌شناسی، حقوقی و سیاسی نیز غفلت نگردد.
متاسفانه در اقتصاد ایران مکتب خاصی دنبال نمی‌شود اما در مجموع گرایش به سمت مکتب لیبرالیسم می‌باشد. نویسنده مطلب حاضر به منظور اثبات اشتباه بودن برخی تصمیمات در اقتصاد کشور، بحث صنعت پتروشیمی را مرور می‌نماید که برای درک آن به دانش خاصی نیاز نیست. خلاصه مطلب مذکور پیرامون صنعت پتروشیمی به شرح زیر می‌باشد:
بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی کشور به محصولات پتروشیمی اختصاص دارد. در حال حاضر می‌توان به این صنعت چندین نقد وارد نمود که عبارتند از:
الف. گاز تحویلی به این مجتمع‌ها با نرخ 8.5 سنت محاسبه می‌شود در حالی که نرخ واقعی این گاز که از آن با عنوان نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی یاد می‌شود، بیش از 40 سنت می‌باشد و در صورت تمایل از ما خریداری می‌نمایند.
ب. استراتژی‌های انتخاب شده به منظور تولید محصولات مختلف کاملا بچه‌گانه می‌باشند. به عنوان مثال در تولید محصولی مانند اوره به حدی حیرت‌آور عمل نموده‌ایم که نویسنده این مطلب تمایل دارد برخی سخنان را به زبان آورد اما از آن‌ها می‌گذرد.
ایران در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اوره در سطح جهان می‌باشد و افق تقاضای این محصول براساس داده‌های آماری صعودی است در حالی که به سادگی می‌توان درک نمود که افق تقاضای این محصول نه تنها ثابت نخواهد بود بلکه به شدت نزولی خواهد شد. دلیل این موضوع به کاربرد اوره برمی‌گردد که بیش از %70 تقاضای آن به منظور تولید کودهای شیمیایی می‌باشد و نکته جالب اینجاست که روند آتی تولید محصولات کشاورزی در حال حرکت به سمت محصولات ارگانیک می‌باشد و این موضوع به معنای افزایش تولید و عرضه محصولی است که روند تقاضای آن در خوش‌بینانه‌ترین حالت ثابت خواهد ماند که این موضوع در شرایط عادی باعث کاهش قیمت اوره خواهد شد. (بدیهی است که در صورت وقوع ناامنی و یا نااطمینانی‌های قابل توجه، شرایط از حالت عادی خارج می‌شود.)
ج. به دلیل عدم برنامه‌ریزی صحیح در تولید محصولات پتروشیمی، با افزایش عرضه خود در برخی محصولات پتروشیمی، کاهش قیمت را برای این قبیل محصولات به ارمغان آورده‌ایم.
منتشر شده در روزنامه جهان صنعت
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

امیر بهلولی

امیر بهلولی که نام کامل ایشان «امیر بهلولی دیزگاه» می‌باشد؛ یک شهروند ایرانی است که مهم‌ترین هدفش ایجاد اعتبار می‌باشد تا به وسیله آن دغدغه‌های مختلف خودش، کشورش و احیانا سایر کشورها را حل نماید. امیر بهلولی مولف 3 کتاب «طلا»، «تورم یا حباب تورمی؟» و «گفته‌ها و ناگفته‌های بورس ایران ...» می‌باشد که هر کدام رویه متفاوتی را طی نموده‌اند. کتاب نوشتن به زبان فارسی به هیچ وجه خوشایند نیست و بدیهی است که امیر بهلولی نیز این موضوع را درک کرده است. در حال حاضر شرایط کشور به شکلی است که نویسندگان کتب مختلف شاید تنها برای سرگرمی و احیانا کسب اعتبار به نوشتن می‌پردازند. نکته جالب اینجاست که روند چاپ کتاب در ایران در حال حرکت به سمتی است که ناشران نه تنها پولی بابت چاپ کتاب به نویسندگان پرداخت نکنند بلکه هزینه‌های چاپ کتاب را نیز از آن‌ها دریافت کنند! بها و ارزشی که مردم به کتاب می‌دهند نیز بسیار عجیب شده است به گونه‌ای که کتاب نوشتن را با موتورهای جستجو مرتبط می‌دانند و در نهایت کلید چاپ کتاب‌های گوناگون را فضای مجازی می‌دانند! با توجه به مطالب گفته شده، امیر بهلولی اولویت اصلی خود در موضوع چاپ کتاب را بر پایه تالیف کتاب به زبان انگلیسی و چاپ آن در خارج از ایران قرار داده است. نویسنده مذکور اعتقاد دارد که به اندازه کافی درباره اقتصاد ایران سخن گفته است و این موضوع در نوشته‌های وی واضح و مبرهن می‌باشد. بنابراین ایشان قصد دارند که از تکرار مطالب مختلف در حوزه اقتصاد ایران پرهیز نمایند و تنها در صورت ضرورت مطلبی را ذکر نمایند.

یک پاسخ قرار دهید